DSpace

Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu >
ESCOLA SUPERIOR DE EDUCAÇÃO DE VISEU >
Departamento de Ciências Exactas e Naturais (DCEN) >
ESEV - DCEN - Artigos publicados em revista científica >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.19/1171

Título: Desenvolvimento profissional de professores pela investigação das suas práticas: Uma experiência colaborativa no campo da comunicação matemática
Autor: Menezes, Luís
Palavras-chave: Desenvolvimento profissional
Investigação colaborativa da prática
Conhecimento didáctico
Reflexão
comunicação matemática
Issue Date: 2005
Editora: Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática (FISEM)
Citação: Menezes, L. (2005). Desenvolvimento profissional de professores pela investigação das suas práticas: Uma experiência colaborativa no campo da comunicação matemática. V Congresso Iberoamericano de Educação Matemática, Porto: APM (Edição em CD-ROM).
Resumo: In this communication we discuss the contributions, for the professional development, of a collaborative research project carried out by four teachers (three primary teachers and a college teacher), throughout approximately two years. This project, which focused on the mathematical communication, involved reflection and inquiry into problems detected by the teachers in their practices. Professional development is analyzed from the point of view of reflection (forms and interests) as well as of communicative practices and didactic knowledge. In order to describe and to analyze the teachers’ classroom practices, they had to identify patterns of interaction and ways of communication, in narrow association with the didactic knowledge that is associated with them. The results show significant professional development of the teachers, not only in their practical and didactic knowledge, but also in their pedagogical reasoning, through reflection and, above all, through inquiry. The professional development of the teachers is of a different nature from what could be achieved by highly structured training, organized according to the logic of the discipline/subject.
Arbitragem científica: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.19/1171
Appears in Collections:ESEV - DCEN - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
CIBEM_Menezes.PDF163,01 kBAdobe PDFView/Open
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Promotores do RCAAP   Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência PO Sociedade do Conhecimento (POSC) Portal oficial da União Europeia  

IPV © Instituto Politécnico de Viseu - Feedback