Caldeira, Filipe Manuel SimõesCardoso, FilipeBaptista, Pedro Miguel Pereira2023-01-232023-01-232022-11-182022-09-29http://hdl.handle.net/10400.19/7581The path to sustainable electric mobility depends on multiple factors such as reducing emissions, energy efficiency and conscious usage. This project presents itself as a contribution to the improvement of Electric Vehicle (EV) charging, with a positive impact from the moment of connection to the Energy Distributor (ED) until the EV charging finishes. The electric charging solutions for the residential market imply, in many situations, an increase in the contracted power to respond to an inefficient charging cycle that starts when the charger is connected and ends when the VE battery maximum charge fulfils. The increase in contracted power is not always the best solution for faster and more efficient charging. When single points of connection to the power grid are available, common to a group of tenants, it becomes harder to adopt electric mobility solutions. Managing the contracted power, optimising charging time, controlling costs according to the connected user, or even balancing the charging of EVs according to the source of energy at a given time, are challenges that the presented proposal contributes to solve. With focus on the residential market, this solution is suitable for both single-use connection points and shared connections, which are very frequent in apartment buildings without a closed garage or which, for other reasons, share the available electrical connections to the grid. The proposed architecture allows the use of one or several common charging points, applying a mesh network of intelligent chargers orchestrated by a residential gateway.RESUMO: O caminho para a mobilidade elétrica sustentável depende de múltiplos fatores, como redução de emissões, eficiência energética e uso consciente. Este projeto apresenta-se como um contributo para a melhoria do carregamento de Veículos Elétricos (VE) com impacto positivo desde o momento da ligação ao Distribuidor de Energia, até ao final do carregamento do VE. As soluções de carregamento elétrico para o mercado residencial implicam, em muitas situações, um aumento da potência contratada para responder a um ciclo de carregamento ineficiente que se inicia quando o carregador ´e ligado e termina quando se atinge a carga máxima da bateria do VE. O aumento da potência contratada nem sempre ´e a melhor solução para um carregamento mais rápido e eficiente. Quando estão disponíveis pontos ´únicos de ligação `a rede elétrica, comuns a um grupo de condóminos, torna-se mais difícil adotar soluções de mobilidade elétrica. Gerir a potência contratada, otimizar o tempo de carregamento, controlar os custos de acordo com o utilizador ligado, ou mesmo equilibrar o carregamento dos VE de acordo com a fonte de energia num determinado momento, são desafios que a solução apresentada pretende resolver. Com foco no mercado residencial, esta solução ´e adequada tanto para pontos de ligação de uso único como para ligações partilhadas, muito frequentes em edifícios de apartamentos sem garagem fechada ou que, por outras razões, partilham as ligações elétricas disponíveis `a rede. A arquitetura apresentada permite a utilização de um ou vários pontos de carregamento comuns, através da aplicação de uma rede mesh de carregadores inteligentes orquestrados por um gateway residencial.engElectric VehiclesEV ChargingMobilityMeshFog ArchitectureLoad ManagementMobilityData ManagementContribution to electric mobility: a mesh approach for intelligent electric vehicle chargingmaster thesis203185390