Barroso, Paulo M.2018-06-212018-06-212016Barroso, Paulo M.A transformação do humano / medium na emergência de paradigmas comunicacionais, Artciencia - Revista de Arte, Ciência e Comunicação, 20/21, 1-16, 2016.http://hdl.handle.net/10400.19/4989Hoje, o acesso à informação é fácil e para todos. O poder da comunicação aumenta à medida que novos meios tecnológicos surgem e permitem difundir informação mais ampla e rapidamente. Assim ocorre uma mudança radical do paradigma comunicacional com a ascensão dos self-media, sujeito-objecto ou sujeito-medium e a supressão do receptor. O objectivo deste trabalho é apresentar uma análise do campo actual dos meios de comunicação e as relações entre agentes (emissor e receptor); bem como compreender essa mudança e identificar as características da sociedade da informação e suas implicações para a inevitável e necessária mediação.Today, the information access is easier for everyone. The power of information increases as new technological media emerge and disseminate information more quickly and more widely. Accordingly, there has been a radical change of communication model with the rise of the self-media, the subject-object or subject-medium, on the one hand, and the reconfiguration of the receiver, on the other hand, which revolutionize the communication processes. For example, the journalist and the public swapped positions. Such revolution and the primacy of the citizen-journalist (or “the medium-man”) are comparable to a Copernican revolution. The aim of this paper is a) to present a critical analysis of the current media field and understand the new relations between communication agents (the emitter and the receiver); b) to understand the changing process in the media field as a way c) to identify the information society features and its ions for mediation.porcomunicaçãojornalistaredeself-mediacommunicationjournalistnetA transformação do humano / medium na emergência de paradigmas comunicacionaisjournal article2018-06-20