Browsing by Author "Figueirinha, Artur"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Heat-treated wood as chromium adsorption materialPublication . Esteves, Bruno; Cruz-Lopes, Luísa; Figueirinha, Artur; de Lemos, Luis Teixeira; Ferreira, José; Pereira, Helena; Domingos, IdalinaHeavy metals adsorption with lignocellulosic materials has been heavily researched in the last years. Since heat activation has been used with good results to increase the adsorption capacity of some materials, heat-treated wood might be a better adsorbent. This hypothesis is the basis of the present study. The adsorption tests were made with powdered pine wood, heat-treated at 190–210 °C. All the heat-treated samples showed a significantly higher adsorption compared to untreated wood. The maximum adsorption was obtained at pH 3 for heat-treated wood at 210 °C. The kinetics of the adsorption process fitted a pseudo-second-order reaction (R2 0.990–0.996). Adsorption fitted well both the Langmuir and the Freundlich model, but the Freundlich model presented higher R2 (0.988–0.998). The qmax values estimated by the Langmuir plotting were in the range 15.6–19.4 mg/g and the n values from Freundlich isotherms between 1.87 and 2.39. Heat-treated wood was a better adsorption material than untreated wood for chromium adsorption. This can be a good application for the sawdust produced by the processing of heat-treated wood at primary and secondary wood processing mills or for the recycling of heat-treated wood at the end of product life.
- Projeto QUAMIS: Avaliação da Qualidade do Ambiente Interior em Salas de AulaPublication . Lemos, Luís; Pinho, Paulo; Almeida, Ricardo; Figueirinha, Artur; Brás, Isabel; Simões, Luís; Pinto, Manuel; Lopes, SérgioO projeto QUAMIS- Qualidade do ambiente interior em salas de aula desenvolvido pela Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Viseu- ESTGV/IPV, envolvendo elementos dos Departamentos de Ambiente e de Engenharia Civil, tem como objetivo contribuir para a melhoria do ambiente interior em salas de aula na Zona Centro de Portugal, com base no conhecimento extensivo, sustentado e integrado das condições existentes. Trata-se de um projeto sem financiamento externo, concretizado a partir de uma série de parcerias com entidades exteriores. Os estudantes passam cerca de um terço do dia em estabelecimentos escolares, sobretudo em salas de aula. É cientificamente consensual que as condições ambientais no interior das salas de aula influenciam não só a saúde dos estudantes mas também a respetiva atitude e desempenho [1,2]. Os aspetos de saúde são particularmente importantes em crianças e jovens, já que estes são mais suscetíveis aos efeitos adversos de condições ambientais inadequadas, nomeadamente deficiente qualidade do ar com presença de poluentes ou condições acústicas inapropriadas [3,4]. O controlo das condições ambientais no interior das salas de aula deve ser encarado como uma prioridade, o que motivou o presente projecto.