Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Painting Sensations

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Paulo Barroso - Painting sensations.pdf114.22 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Bacon’s paintings are images-sensations, a figurative art that composes a visual rhetoric of pathos. It is a rhetoric of sensations centred on the effects of visual signs on the spectators/ viewers. The pathos is something perceptive and sensitive that happens in the spectators/ viewers; it is driven, incited, provoked by Bacon’s images. The pathos is indistinctly caused by the intentional and strategic use of a visual language. The meanings of the visual signs are formed a priori and transmitted as clearly as possible in reference to a given situation, activity, event, reality/world. If this is so, the use of rhetoric is emphatic to explore the pathos instigated by Bacon’s images-sensations. Following a theoretical and conceptual approach and through the lens of Deleuze’s perspective, the aim is to show the power of visual rhetoric when provoking sensations, and to problematize the representation and report of reality as a changing process through signs/images. This is demonstrated by Bacon’s images-sensations and Deleuze’s transcendental empiricism perspective. In a semiotic perspective, Bacon’s paintings are a perfect anchorage to understand the influence of an aesthetical language and practice of image as a visual rhetoric resource, which amplify the pathos.
As pinturas de Bacon são imagens-sensações, uma arte figurativa que compõe uma retórica visual do pathos. É uma retórica de sensações centrada nos efeitos dos signos visuais sobre os espectadores/observadores. O pathos é algo perceptivo e sensível que acontece nos espectadores/observadores; é impulsionado, incitado, provocado pelas imagens de Bacon. O pathos é causado indistintamente pelo uso intencional e estratégico de uma linguagem visual. Os significados dos signos visuais são formados a priori e transmitidos da forma mais clara possível em referência a uma determinada situação, atividade, evento, realidade/ mundo. Se assim é, o uso da retórica é enfático para explorar o pathos instigado pelas imagens-sensações de Bacon. Seguindo uma abordagem teórica e conceptual e através da perspectiva de Deleuze, pretende-se mostrar o poder da retórica visual na provocação de sensações e problematizar a representação e relato da realidade como um processo em mudança através de signos/imagens. Isto é demonstrado pelas imagens-sensações de Bacon e pela perspectiva do empirismo transcendental de Deleuze. Numa perspectiva semiótica, as pinturas de Bacon são uma ancoragem perfeita para compreender a influência de uma linguagem estética e da prática da imagem como recurso retórico visual, que amplificam o pathos.

Description

Keywords

Bacon image-sensation pathos sign visual rhetoric

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Superior Miguel Torga

CC License

Altmetrics