ESTGV - DEC - Artigo em ata de evento científico internacional
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESTGV - DEC - Artigo em ata de evento científico internacional by Author "Lemos, Luís"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Acoustics evaluation of school buildingsPublication . Pinho, Paulo; Pinto, Manuel; Almeida, Ricardo; Lemos, LuísThis paper presents results of the acoustic evaluation of eight school buildings in urban and peri-urban areas of the city of Viseu. Acoustics evaluation of school buildings was made by measurements of: reverberation time in classrooms, sound insulation between classrooms and between classrooms and corridors; impact sound insulation of floors and airborne sound insulation of façade. The sound insulation of façade was made with all elements closed and with natural ventilation conditions (banners or windows tilt mode). It was found that only two studied school buildings meet, for the performed tests, the legal requirements established in Portugal. The remaining six school buildings revealed disabled constructive aspects in relation to the acoustic requirements of school buildings compromising the quality of education.
- Characterization of Lighting in Classrooms of Viseu City SchoolsPublication . Pinto, Manuel; Almeida, Ricardo; Pinho, Paulo; Lemos, LuísOs edifícios devem ser projetados e construídos de modo a proporcionarem condições de iluminação natural e artificial adequadas para que as tarefas e atividades visuais que neles decorrem possam ser efetuadas em segurança, de modo preciso, em conforto, sem fadiga visual para os ocupantes e em condições de eficiência energética. Um dos principais critérios para uma caracterização adequada dos requisitos visuais nos edifícios, na perspetiva da satisfação das necessidades de conforto visual dos ocupantes e da utilização racional da energia, são os níveis de iluminância. No presente artigo apresentam-se os primeiros resultados de uma campanha experimental em curso (projeto QUAMIS) levada a feito em salas de aula de oito escolas da cidade de Viseu, pertencentes a diferentes níveis de ensino e épocas de construção. Deste modo, poderão comparar-se os níveis médios de iluminâncias e a distribuição espacial das mesmas com valores normativos existentes.