ESSV - UER - Artigo em revista científica, indexada ao WoS/Scopus
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESSV - UER - Artigo em revista científica, indexada ao WoS/Scopus by Author "Cunha, Madalena"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- A esperança em doentes internados em unidades de cuidados continuadosPublication . Martins, Rosa; Domingues, Micaela; Andrade, Ana; Cunha, Madalena; Martins, ConceiçãoCONTEXTO: A vulnerabilidade da pessoa humana emerge quando a doença surge como uma ameaça, provocando desmoralização, desespero e sofrimento. O binómio saúde/doença parece ser afetado de forma positiva pela esperança, ajudando a pessoa/família a lidar com as incertezas do futuro de uma forma mais eficaz OBJETIVOS: Avaliar níveis de esperança em doentes internados em Unidades de Cuidados Continuados (UCCs), e identificar determinantes sociodemográficas, clínicas e psicossociais correlacionadas com esse constructo. METODOLOGIA: Estudo quantitativo, transversal, descritivo e correlacional. Foi realizado em duas UCCs da região Centro de Portugal e o questionário foi aplicado a 92 doentes, com uma média de idade de 74,39 anos. O instrumento de recolha de dados integrou, variáveis sociodemográficas, clínicas, a escala de Esperança (Herth Hope Index), a escala de Qualidade de Vida (Functinal Assessement of Cancer Therapy) e o Questionário de Sono de Oviedo RESULTADOS: Os dados mostram que 45,7% dos inquiridos apresentam esperança reduzida, 39,1% esperança elevada e 15,2% esperança moderada. Apenas o “bem-estar funcional” da QDV e os “fenómenos adversos” da escala do sono se correlacionam significativamente (p=0,000; p=0,035) com a esperança explicando respetivamente 55,2% e 31,1% da sua variância. Já o género, idade, estado civil, situação profissional, escolaridade, rendimento mensal, tipologia e número de internamentos, mostraram não se correlacionar com a esperança. CONCLUSÕES: A esperança é uma crença ou virtude inerente ao Homem, que assume níveis diferenciados, e acompanha o ser humano no seu processo de viver e de morrer condicionando ajustes nos momentos de crise, afetando e/ou sendo afetada pelo bem-estar e a qualidade de vida.
- Impacto da fibromialgia na qualidade de vida dos doentesPublication . Martins, Rosa; Henriques, Andreia; Andrade, Ana; Moreira, Helena; Albuquerque, Carlos; Cunha, Madalena; Ribeiro, OlivérioIntrodução: A Fibromialgia (FM) é uma síndrome dolorosa e crónica, com impacto negativo na Qualidade de Vida dos Doentes. Objetivos: Identificar o impacto e fatores determinantes da fibromialgia na qualidade de vida dos Doentes. Método Estudo quantitativo, não experimental, transversal e descritivo-correlacional. A amostra é constituída por 140 doentes com FM, inscritos na consulta da dor de dois Centros Hospitalares da região centro de Portugal. O protocolo de investigação integra questões de caracterização sociodemográfica, de saúde, e ainda uma escala que avalia o Impacto da Fibromialgia na qualidade de vida dos Doentes. Resultados: A amostra é maioritariamente (84,2%) feminina, com idade média de 56 anos, baixa escolaridade (6º ano) e em vida laboral ativa. Os dados revelam que o impacto global da FM é relevante (M= 63,76) o que significa má qualidade de vida dos doentes. Os fatores mais determinantes no impacto negativo foram: possuir idade superior a 60 anos (p=0.000), estar desempregado/reformado (p=0.027) não praticar exercício físico regular (p=0. 001), sentir dor moderada/intensa, (p=0.000) e não efetuar programa de reabilitação (p=0.016). Conclusão: A FM exerce impacto negativo na qualidade de vida dos Doentes e evidencia a necessidade da implementação de estratégias de intervenção que minimizem a dor, limitem a incapacidade funcional e promovam a qualidade de vida dos doentes fibromiálgicos.
- Reiki complementary therapy in nursing practicePublication . Martins, Rosa; Cunha, Cristina; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Cunha, MadalenaReiki is a therapy performed by placing hands on specific points in the body and using energy transfer to provide a natural well-being. The Nursing also presents within its specific interventions, an essential part based on the touch to the person to whom it cares, being therefore important to have correct knowledge on these techniques. Thus the study intends to evaluate the knowledge that the nurses have about Reiki and to identify determining factors in this knowledge. It is a cross-sectional, descriptive and correlational study, carried out in a non-probabilistic sample by convenience, consisting of 49 nurses with a mean age of 38.96 years, working in health institutions in the central region of Portugal to whom was applied a questionnaire to evaluate knowledge about Reiki, which was developed for this purpose by the researchers. We found that 59.1% of the Nurses had reasonable knowledge, 38.6% had high knowledge and only 2.3% had low knowledge. Knowledge was higher in nurses who had already received Reiki treatment (p = 0.032) who had differentiated care (p = 0.019) who were holders of the master degree (0.040) and had a higher professional category (p = 0.016). We conclude that the knowledge of nurses about Reiki is moderately positive and these are clearly superior in the group that performs functions in differentiated care when compared to those of primary care. On the other hand we found several factors that correlate with this knowledge and on which it is important to intervene in order to improve knowledge
- Stress and burnout in special education teachersPublication . Martins, Rosa; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Cunha, MadalenaAbstract: Background: Duties that teachers are required to perform in the current social context require personal skills which cannot be limited to knowledge accumulation. Teachers related to special education are subject to such pressure, demands and psychological overload that it can result in serious cases of stress and burnout. Objectives: assessing stress and burnout in special education teachers and find out to what extent socio-demographic and psychosocial variables have a significant effect on those levels. Method: Study of quantitative, cross-cutting and descriptive-correlational nature. It is a non-probability sampling based on convenience, composed of 90 teachers, linked to special education in Portugal. The research protocol includes questions of socio-demographic, professional and health characterization, as well as two scales: one which assesses stress and burnout levels (CPB-R) and another which assesses self-efficacy (SES). Data collection took place between January and June 2014, and statistical treatment of data was based on SPSS software 19.0. Outcomes: The sample is mainly composed of females, married, holding a bachelor’s degree and with a mean age of 46 years old. Stress affects 80% of teachers, who feel lack of recognition for their work (64.4%) and professional fulfilment (55.6%). Although overall burnout (35.6%) and emotional exhaustion (48.9%) were identified, they strike a lower number of teachers. Stress and burnout levels are higher in older and divorced teachers who teach students in lower secondary education, with a weekly working time of 22/25 hours and perception of low efficacy. Evidence showed that teacher’s stress and burnout is variable and multidimensional. Nonetheless, it affects a significant number of special education teachers, which invites us to implement intervention programs on this professional group.