Browsing by Author "Mangas, Catarina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Active learning in higher education: pedagogical strategies for collaborative workPublication . Mangas, CatarinaIntroduction: Higher education is normally associated to a more traditional way of teaching which does not fall within the current Bologna process, the characteristics of young students or the changing demands of our society. Nowadays, students must be prepared with a high-level of social skills and knowledge that is required in a labour market that is in permanent transformation. Objectives: Describe group-based or cooperative learning strategies applied in higher education degrees of social sciences and educational areas. Methods: The developed research is characterized as being a qualitative descriptive study with the aim of overcoming a comprehensive summarization of specific strategies experienced by two groups of higher education students. Results: The research suggests that students learn best when they are actively involved in activities where critical and creative thinking is promoted, resulting in better grades, a higher satisfaction with their academic progress and a lower probability of dropping out. Conclusion: It is essential to reflect on pedagogical practices and consequently adopt new strategies developed in student-centered learning environments that increase the quality of higher education, making it more appropriate for the current reality of the job market.
- O pensamento crítico na construção de soluções criativasPublication . Fragata, Nuno; Amaral, Teresa; Freire, Carla; Mangas, CatarinaIntrodução: Maletas Pedagógicas para TODOS (ProLearn4ALL) é um projeto que pretende aumentar a consciência das crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico para a diferença, através de produtos acessíveis em multiformato, construídos por estudantes do ensino superior. Este processo, fundamentado nas metodologias de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), tem como principais fases a conceptualização de protótipos; o teste piloto; a revisão, reformulação e validação de produtos e, por fim, a produção de uma maleta pedagógica e respetiva disseminação. Objetivos: O artigo apresenta a metodologia ABP como um processo ativo para desenvolver o pensamento crítico, através da procura de soluções que resolvam problemas não rotineiros. Métodos: Aplicando a metodologia ABP, partiu-se da contextualização teórica dos quatro grandes domínios da deficiência (motora, visual, surda, intelectual) e da criação, por estudantes das áreas das Ciências Sociais e Educação, de protótipos que evidenciassem as características de cada um desses domínios. Posteriormente, os estudantes das áreas das Artes e do Design foram convidados a desenvolver produtos lúdicos e acessíveis, baseados nos protótipos previamente construídos. Resultados: Os estudantes posicionaram-se no lugar das pessoas com deficiência, usando restrições específicas, criadas como introduções temáticas aos desafios propostos. Nesse sentido, os recursos foram construídos com maior nível de consciência, pois os estudantes eram simultaneamente produtores e recetores. Conclusões: As múltiplas reflexões, durante e após a produção, permitiram um constante processo de investigação, validação e exclusão de soluções que levaram progressivamente à construção de uma Maleta Pedagógica.