Browsing by Author "Nunes, Celso"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Organization of housework in heterosexual couples: systematic review of the literaturePublication . Cunha, Madalena; André, Suzana; Aparício, Graça; Santos, Eduardo; Nunes, Celso; Estudantes do 23ºCLEAbstract Problem Statement: We currently live in a society where men are increasingly involved in domestic activities yet women continue to be primarily responsible for their execution. Research Questions: Does the organisation of housework in heterosexual couples varies in frequency and time based on sex? Does the time spent performing household activities differ by gender? Which household chores are performed more often by women and by men? Which variables influence the division of domestic labour between women and men? Purpose of the Study: The aim of this paper is to assess the fairness of the division of housework between men and women, how often men perform it as well as how much time they spend on it in accordance with sociodemographic variables. Research Methods: The study was conducted based on the principles proposed by the Cochrane Handbook. A systematic review of the literature from September to November 2013 was carried out. A critical analysis was performed separately by two researchers. Findings: The variable which most influences division of housework is income, and the one which most influences time spent on doing it is gender. Conclusion: The division of housework between men and women is not equal, with women being overloaded. Sex should therefore be considered in planning children’s educational activities.
- Validação do questionário de mapeamento do conhecimento ético em estudantes de enfermagemPublication . Cunha, Madalena; Cunha, Maria do Céu; Rodrigues, Teresa; Nunes, Celso; Estudantes do 25ºCLEINTRODUÇÃO A construção e validação de instrumentos válidos que permitam obter informações sobre o Conhecimento Ético, é necessária, uma vez que se torna essencial que o enfermeiro pense, reflita e oriente a sua prática de acordo com o seu respetivo código deontológico. OBJETIVO Descrever o processo de validação do Questionário Mapeamento do Conhecimento Ético (QMCE). MÉTODOS Participaram 85 estudantes de enfermagem, com média de idades de 20,96 anos. Foi analisada a consistência interna e a validade de constructo. O Questionário Mapeamento do Conhecimento Ético (Cunha et al., 2013), é constituído por 4 Partes: Parte I: Dados Biográficos e Académicos, Parte II: Modo de Agir, Parte III: Escala Tipologia dos Valores (ETV), Parte IV: Escala Valores/Deveres e Éticos (EVDE). RESULTADOS O alfa de Cronbach final da Escala Tipologia dos Valores (alfa=.839), revelou uma boa consistência interna, assim como os da Escala Valores/Deveres e Éticos (alfa=.870). Os estudantes apresentaram na sua maioria um nível de conhecimento positivo, na Parte III Escala Tipologia dos Valores (ETV) e Parte IV: Escala Valores/Deveres e Éticos (EVDE), respetivamente com 50.6% e 55.3%. CONCLUSÕES As propriedades psicométricas do Questionário Mapeamento do Conhecimento Ético certificam a sua qualidade, enquanto instrumento a utilizar na avaliação do nível de conhecimento ético dos estudantes de enfermagem.