Browsing by Author "Silva, Maria João"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Adding Space and Senses to Mobile World ExplorationPublication . Silva, Maria João; Gomes, Cristina Azevedo; Pestana, Bruno; Lopes, João Correia; Marcelino, Maria José; Gouveia, Cristina; Fonseca, AlexandraMobile technologies can facilitate collaboration and knowledge creation in diverse educational contexts, enabling children to become actors in participation processes all around the world. Based on the lessons learned in various research projects, this chapter argues that adding spatial and sensory information augments the affordances of mobile world exploration by primary school children. This chapter starts by introducing a framework that relates technology, education, society and environment and by analysing the significance of space and senses in children’s literacy and mobile learning applications. It goes on to examine the advances in ICT for the development of multisensory georeferenced exploration and communication activities in the context of collaborative learning. The experience of the SchoolSenses@Internet project that developed, tested and used a mobile application for creating georeferenced multisensory messages within diverse collaborative learning contexts is presented. The design and the implementation process of the application are outlined and the lessons learned are identified and summarized. Finally some conclusions are drawn and issues for further research indicated.
- Género e TIC: questões de género na utilização das TIC por crianças e jovens em PortugalPublication . Silva, Maria João; Ferreira, Eduarda; Ponte, Cristina; Morais, Nídia Salomé; Simões, JoséEste Simpósio é dedicado ao tema “Género e TIC (Tecnologias da Informação e da Comunicação) ”, visando analisar e discutir as questões de género, no âmbito da utilização das TIC. Para desencadear a discussão, as/os participantes no Simpósio enquadrarão teoricamente o tema e apresentarão uma síntese dos resultados de diferentes estudos académicos, contribuindo, assim, para o retrato da relação entre género e utilização das TIC por crianças e jovens em Portugal. O enquadramento teórico apresentará as diferentes abordagens internacionais ao tema. Será referido o capítulo dedicado às TIC, do Guião Educação, Género e Cidadania para o 3º ciclo, e o programa de formação contínua de docentes que tem vindo a usar o referido capítulo na formação contínua de docentes, resultando na aplicação do mesmo pelos/as formandos/as em agrupamentos de escolas de todo o país. Serão também apresentados os resultados de uma investigação sobre a dimensão de género na utilização das TIC por jovens no ensino superior em Portugal. A análise das questões de género na utilização da internet pelas crianças será apresentada por pessoas da coordenação portuguesa de dois projetos europeus.