Browsing by Issue Date, starting with "2020-10-29"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Nonprofit Organizations: Management VulnerabilitiesPublication . Fonseca, Susana; A P Duarte, Filipe; Portugal Teixeira, Helena MargaridaThis article seeks to investigate the vulnerability of the directors of Social Organizations (SO). Specifically, this to characterize the directions of the SO, to understand how the management of these organizations is carried out and, further, to understand their view on the adoption of strategies. Additionally, the organizational culture is characterized. We opted for qualitative methods and used the methodology associated with content analysis to examine the information collected from a sample of SO directors in Vila Nova de Foz Côa, namely, the Residential Structures for the Elderly (RSE), in order to analyze the weaknesses of the directions in the management of these SOs. The results of the case study partially confirm what was predicted in the theory, that is, the SOs are currently faced with several challenges and it is essential to adopt strategies in order to overcome these same challenges. What can be seen is that, although the directors aspire to an efficient and effective service provision, there are several challenges imposed on the directors, calling for the adequacy /improvement of management in the SO. Corroborating the literature, in the study we found that the directions of the SO consider that the increase in competition, the hiring and professionalization of Human Resources (HR), sustainability, the establishment of partnerships and the diversification of funding sources are presented as their own. greatest vulnerabilities. Thus, the managements should seek solutions to face the complexity that involves the management of all organizational processes, attesting that the challenges and requirements of preparing, planning and organizing all resources are great. What has been seen is the adoption of strategic planning at different levels and levels of conducive effectiveness that seek to address the needs of organizations.
- Proposta de uma escala de avaliação da comunicação, interação social e linguagem na Perturbação do Espectro do Autismo: contributo para uma melhor intervençãoPublication . Santos, Soraia Carvalho; Felizardo, Sara; Carvalho, AnabelaA Perturbação do Espectro do Autismo (PEA) é caracterizada pelos défices persistentes ao nível da comunicação social e por padrões restritos e repetitivos de comportamento, interesses ou atividades. Das características mais marcantes na PEA destacam-se o desenvolvimento da linguagem e comportamentos comunicativos. Dada a escassez de testes específicos para a avaliação das componentes comunicativa, linguística e social de crianças com PEA o objetivo central deste estudo prendeu-se com a construção de um instrumento de avaliação descritor das capacidades de comunicação, linguagem e interação social de crianças com PEA, dos 3 aos 6 anos de idade, e aferir, em que medida, os resultados variam em função de variáveis sociodemográficas e desenvolvimentais. A primeira fase de construção do instrumento resultou de uma extensa revisão bibliográfica e análise de diversos instrumentos existentes. O mesmo foi ainda submetido a uma avaliação por parte de um painel de peritos de forma a garantir a sua validade de conteúdo. Após esta fase o instrumento foi aplicado a 50 crianças com PEA, de acordo com os critérios de inclusão (crianças entre os 3 a 6 anos de idade com PEA). Para efeitos metodológicos o mesmo foi aplicado a um grupo de 20 crianças, em idade pré-escolar, sem diagnóstico de PEA. Os resultados obtidos indicaram que a escala construída apresenta evidentes qualidades psicométricas. Apresenta valores de alfa de Cronbach iguais ou superiores a .981, indiciando uma boa consistência interna do instrumento. O mesmo também evidencia um elevado grau de sensibilidade relativamente às caraterísticas que distinguem a população com PEA e sem PEA. Em relação à variável sociodemográfica género, não se verificaram diferenças estatisticamente significativas em nenhuma das dimensões analisadas. Relativamente à variável idade, as diferenças foram significativas, obtendo-se valores médios superiores com o aumento da idade das crianças. Futuramente propõe-se aprofundar o estudo da escala e a sua validação para a população portuguesa.