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- Effect of Different Tannery Sludge Composts on the Production of Ryegrass: A Pot ExperimentPublication . Perdigão, Adelaide; Marques, Francisco; Pereira, José L.S.Background: Tannery industry produces high amounts of nutrient rich sludges that can be used as organic fertilizers. Objective: The aim of this study was to evaluate the fertilizing potential of composted tannery sludge. Methods: A pot experiment was carried out with ryegrass (Lolium perenne L.) to test two different composts: 2.0 kg dry matter (DM) tannery fatty sludge + 1.5 kg DM sheep manure + 1.5 kg DM wheat straw (Compost 1) and 2.0 kg DM tannery sludge + 1.5 kg DM sheep manure + 1.5 kg DM wheat straw (Compost 2). Five treatments, with three replicates each, were assigned: Control (C); Compost 1 at 6 t (C1-6) and 12 t (C1-12) DM ha-1; Compost 2 at 6 t (C2-6) and 12 t (C2-12) DM ha-1. Each treatment was applied in a pot and mixed with 5 kg of sieved soil (<2 mm). Results: Results showed that production of DM ranged between 1.2 t DM ha-1 for C1-6 and 2.4 t DM ha-1 for C2-12. The highest B, Na and N levels in ryegrass was observed in C2-12, with 175 mg kg-1 DM, 9 g kg-1 DM and 30 g kg-1 DM, respectively. At the end of the experiment no differences were observed between treatments for C, N, P2O5, and K2O levels. Differences were observed at Zn level ranged between 101 mg kg-1 DM for C1-6 and 71 mg kg-1 DM for C2-12. Conclusion: The C2-12 treatment was the best because induces higher DM production and nutrients in ryegrass and without dangerous concentration of heavy metals in soil. Composted waste from the tannery industry is a good source of nutrients for agriculture.
- Estratégias Promotoras de Saúde Ambiental no 2.º CEBPublication . Patrício, Mariana Aleixo; Abrantes, Isabel; Mendes, CristianaA primeira parte do trabalho é uma reflexão sobre o meu percurso formativo no Mestrado em Ensino no 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico, mais concretamente sobre as minhas intervenções em diferentes contextos educativo, no 1.º Ciclo do Ensino Básico, onde tive a oportunidade de lecionar aulas presenciais e elaborar um vídeo sobre “Escola em Casa”, e posteriormente no 2.º Ciclo do Ensino Básico, onde as aulas decorreram online e presencialmente. A segunda parte do trabalho é a realização de um trabalho de investigação tendo como ponto de partida a saúde ambiental e a educação ambiental num centro de explicações frequentado por alunos do 2.º Ciclo do Ensino Básico. Este estudo baseia-se no Projeto Eco-Sensors4Health, que tem como principal objetivo melhorar a saúde ambiental das escolas, recorrendo à utilização de sensores, envolvendo as crianças nesse processo. Os alunos foram convidados a investigar a qualidade do ar da sala de estudo, efectuando medições da concentração de dióxido de carbono (CO2) com um sensor de CO2. Após a investigação realizada no local pelos alunos, estes tiveram que pensar e apresentar possíveis soluções para a melhoria do local de estudo. A elaboração deste trabalho de investigação levou a uma abordagem transdisciplinar, no sentido em que ao mesmo tempo as crianças estavam a desenvolver capacidades na disciplina de Ciências Naturais, de Matemática e de Educação Tecnológica. Após a análise dos dados, os alunos compreenderam que o ar expirado tem uma maior concentração de dióxido de carbono em relação ao ar inspirado, como tal é fundamental existir um bom sistema de renovação do ar para não desenvolverem doenças.