Browsing by Issue Date, starting with "2023-06-19"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Education Crisis—Digital Solutions After Covid-19Publication . Soeiro De Carvalho, Ana Branca; Menezes, Nídia; Fonseca, Susana; Mota, MiguelPandemic effects can generate demotivation and dissatisfaction, or even discomfort, since it is an activity and structure built based on relationships, largely in face-to-face relationships, which make the pedagogical act a moment of interaction and sharing. We are particularly interested in the digital transformation pushed forward by the COVID-19 pandemic concerning higher education students. During a state of emergency, teleworking is mandatory as the work function and classes are compatible with eLearning and homework. Digital Technology looks closely at one significant facet of our rapidly evolving digital lives: how technology radically changes our lives as teachers and students. The coronavirus pandemic (COVID-19) has paralyzed life around the world, reporting restrictive measures (that include avoidance of social interactions and the prohibition of circulation between national and international territories) that were considered non-essential activities like factories, services, and including all the educational institutions. Even Erasmus and International programs were canceled. This research project focuses on the needs and strategies, including the scaling up of investments in Information and communication technologies (ICT) education and training, and efficient management of the well-being of students and teachers. The study was carried out in a higher education institution located in the northern region of Portugal, with approximately 800 students. The methodology used was a documentary, through indicators of student satisfaction and success. Comparisons were made, for both students and teachers, with the homologous situation for the year 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, previous Covid-19, and after this pandemic situation.
- Aplicação de um Workflow na Gestão da Manutenção numa Unidade IndustrialPublication . Martins, Sérgio Filipe Duarte; Silva, José Luís Henriques da; Vaz, Paulo Joaquim AntunesO ritmo constante de evolução da indústria e dos processos envolvidos, exige por parte das organizações uma aposta em mecanismos de melhoria de modo a aumentar a satisfação dos clientes e manter a competitividade do mercado. Com a realização desta dissertação pretende-se abordar o processo de digitalização de uma empresa. Para tal, foi necessário estudar alguns temas relevantes para o caso em estudo, sendo estes as metodologias da gestão da produção, a definição de workflow, e ainda as metodologias Lean e a gestão da manutenção. A empresa referente ao caso de estudo é uma oficina. Anteriormente às propostas de melhorias, foi feito um estudo detalhado de todos os processos e assim foi possível detetar alguns desperdícios e lacunas no processo que influenciam negativamente o desempenho geral da oficina. A partir destas lacunas identificadas, foi desenvolvido um projeto que propõe a melhoria de todos os processos. Com o auxílio do departamento de informática foi desenvolvido um software que permite a compilação de todos os processos. Este software é alimentado com a ajuda de todos os intervenientes a partir de tablets individuais, uma vez que só assim é possível o controlo da produção em tempo real. Outros aspetos tidos em conta, foram a eliminação de desperdício a partir das metodologias Lean, e algumas alterações de layout que permitiram obter um processo mais eficiente. Infelizmente não foi possível a implementação total deste projeto, mas nesta dissertação é apresentada a parte que foi possível implementar bem como o desenvolvimento da parte que foi apenas sugerida à administração da empresa. Com este projeto implementado, prevê-se obter toda a informação em tempo real, o que permite um controlo mais rigoroso dos planos de manutenção e também um aumento da qualidade das reparações. Com tudo isto, espera-se uma diminuição dos gastos referentes à manutenção de frota do grupo. Preveem-se também algumas dificuldades na implementação deste projeto, nomeadamente a adaptação dos mecânicos ao mundo tecnológico, visto estarem adaptados a uma diferente cultura.
- Active foreign language learning practices in higher education: the perspectives of the actorsPublication . Delplancq, Véronique; Costa Lopes, Ana Maria; Pereira, José; Fidalgo, SusanaThe digital age and Generation Z are key features within the current panorama of teaching-learning practices in higher education and drive innovative student-centred strategies, oriented towards the reality of the labour market. The article describes an experience of pedagogical activation carried out through project-based learning using digital tools, with undergraduate Media Studies students of the School of Education in Viseu (Portugal), towards the acquisition of skills in French and English, during the academic year 2021-2022. The objective was to renew teaching practices, so as to foster greater student motivation on the part of forthcoming media professionals, by enhancing their competences and confidence with concern to spoken and written interaction within the context of foreign languages for specific purposes. The dynamics of learning combined with authentic contexts and digital tools, encourages teachers to rethink their methodology and objectives, in order to be more innovative. One accounts for the chosen strategy and the various steps followed, evaluates the path of both students and teachers, analyses the benefits, the drawbacks and the impact in terms of acquired skills and concludes with reflections for forthcoming work projects.