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- Examining the role of familiarity in the destination word-of-mouthPublication . Ferreira, Sónia; Santos, Sara; Augusto, Luísa; Santo, Pedro Espírito; Vasconcelos, MariaAfter the COVID-19 pandemic, tourism has grown enormously; this growth has been even more significant in Portugal. The dissemination of experiences by tourists who have already visited a region significantly impacts the interest aroused by other tourists. It is increasingly common for tourists to analyse the experiences of others before they travel. In this sense, word-of-mouth by tourists is a factor to be considered in tourism. Since tourism is based on experiences and familiarity with destinations is reinforced by accumulated experiences, studying the effects of familiarity on tourists' intention to word-of-mouth would be relevant. Furthermore, given that the attitude towards the region visited comprises cognitive and affective dimensions, it would be relevant to analyse the effects of the attitude towards the region on the intention to word-of-mouth. In this sense, this study sought to analyse the determining factors of word-of-mouth in tourism. To this end, a quantitative, cross-sectional survey was carried out, for which data was collected through a questionnaire from a sample of 906 tourists using the Smart PLS software. The results showed that familiarity with the region and attitudes towards the region is essential in tourists' intention to WOM. Therefore, this study supports the idea that tourist destinations should welcome tourists in the best way possible by providing them with greater familiarity with the region so that, through the word-of-mouth generated, it is possible to attract more tourists.
- As Tecnologias Digitais e as Redes Sociais no Processo de Ensino e Aprendizagem em Educação Visual e TecnológicaPublication . Silva, Clotilde Mariana Oliveira; Figueiredo, Ana Sofia LopesO presente Relatório Final de Estágio é composto por duas partes: a reflexão sobre o ensino supervisionado e o trabalho de investigação. Este último teve enfoque nas Tecnologias Digitais e Redes Sociais no Processo de Ensino e Aprendizagem em Educação Visual e Educação Tecnológica. Pretendeu-se verificar a motivação dos alunos nas atividades e no conteúdo face à utilização das mesmas na qual se rege pela seguinte problemática: “As tecnologias digitais e as redes sociais são recursos potenciais para estimular dinâmicas de ensino atraentes para os alunos das disciplinas de Educação Visual e Educação Tecnológica?”. Ao que se refere ao enquadramento teórico, procurou-se investigar questões interligadas com a temática do estudo que serviram como base e sustento para a concretização prático do estudo. Relativamente à componente empírica, foi realizada uma investigação de natureza qualitativa exploratória, com a implementação de uma unidade de trabalho recorrendo à utilização das tecnologias digitais e redes sociais, em que foi possível realizar uma observação detalhada e no final criar as devidas conclusões através de um grupo focal. Os resultados obtidos demonstrados foram de encontro com o grupo focal realizado com os alunos, face à importância da utilização das tecnologias digitais e redes sociais. Daí resultou o reconhecimento de diversas competências e conhecimentos possíveis de adquirir e desenvolver com as mesmas, assim com a importância de recorrer às mesmas de forma equilibrada. É de frisar ainda, que tais competências são adquiridas/desenvolvidas juntamente com as dinâmicas associadas às aprendizagens e conteúdos programáticos que constam nos documentos orientadores das disciplinas.