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- Designing Inclusive Smartwatch Interfaces: Guidelines for Enhancing Usability and Adoption Among Older AdultsPublication . P. Duarte , Rui; Alves, Valter; Alves, Valter; Mota, MikaelAging introduces sensory, motor, and cognitive challenges and limited familiarity with digital interfaces, often hindering older adults’ adoption of new technologies. Smartwatches, with their compact size and health monitoring features, promise to improve older adults’ quality of life. However, their small screens and complex interfaces create significant usability barriers. While guidelines for mobile and web interfaces exist, frameworks for smartwatch design still need to be explored. This study addresses this gap by proposing smartwatch-specific design guidelines for older adults. Through an analysis of user challenges, existing design principles, and smartwatch constraints, the research formulates actionable recommendations to enhance usability and user experience. The contributions include identifying key obstacles older adults face with smartwatches, evaluating the applicability of established guidelines, creating tailored design principles for small screens, and developing a design system that balances simplicity, usability, and functionality. These contributions aim to facilitate smartwatch adoption and improve the inclusivity of digital technologies for older adults.
- Mental health challenges in professional musicians: A systematic review of stress, anxiety, and depressionPublication . Cardoso, Mário; Leonido, Levi; Pereira, Antonino; Morgado, ElsaMental health challenges among professional musicians have gained attention due to the unique stressors associated with their careers. This review provides a comprehensive overview of these challenges and identifies potential areas for further research and intervention. A systematic search was conducted across multiple databases, including PubMed, Scopus, and Web of Science, using keywords such as "mental health," "musicians," "professional musicians," "stress," "anxiety," "depression," and "psychological well-being." The findings highlight the multifaceted nature of Music Performance Anxiety (MPA), influenced by psychological, physiological, and environmental factors. Interventions such as Cognitive Behavioral Therapy (CBT), biofeedback, and structured programs like ConfiDance show promise in reducing MPA and enhancing performance. However, additional research is needed to develop interventions tailored to musicians of different skill levels and genres. Further studies should also explore personality traits, performance settings, and long-term coping mechanisms for comprehensive support. The review underscores the significant mental health challenges musicians face, including high levels of stress, anxiety, and depression. The demanding nature of their profession—marked by performance pressure, irregular schedules, financial instability, and social isolation—contributes to these issues, potentially affecting creativity and career longevity. Addressing these challenges through targeted interventions is crucial for supporting musicians' mental well-being.
- Intervenção pedagógica em Educação Pré-Escolar e 1.º CEB: a importância do espaço exterior para o bem-estar emocional e implicação de crianças com Necessidades de Saúde EspeciaisPublication . Lopes, Inês Margarida Carvalho; Figueiredo, Maria Pacheco; Mendes, CristianaO presente Relatório Final de Estágio encontra-se dividido em duas partes. A primeira é a análise e reflexão crítica das aprendizagens construídas ao longo da Prática de Ensino Supervisionada em contexto, nomeadamente no 1.º Ciclo do Ensino Básico e na Educação PréEscolar. A segunda relaciona-se com o trabalho de investigação, focado em compreender e identificar as potencialidades do espaço exterior na implicação e no bem-estar emocional de uma criança com Necessidades de Saúde Especiais (NSE), bem como os benefícios deste espaço na sua aprendizagem. Tanto a primeira como a segunda parte encontram-se fundamentadas com testemunhos da prática e autores de referência. A investigação realizada seguiu uma abordagem de carácter qualitativo, onde a implicação (IMP) e o bem-estar emocional (BEE) de uma criança com Perturbação do Espetro do Autismo (PEA) foram o fator chave. Ao longo do estudo privilegiaram-se como técnicas de recolha de dados a observação participante e o registo de avaliação da IMP e do BEE da participante do estudo, a entrevista semiestruturada à mãe e à Educadora de Infância da criança participante no estudo e a análise de registos vídeo e/ou áudio e registos fotográficos recolhidos ao longo das intervenções. A relevância que o espaço exterior assumiu na IMP, no BEE e na construção de algumas aprendizagens da criança com PEA, corroboram alguns dos aspetos já identificados em estudos de diversos autores apresentados nos capítulos da revisão da literatura. Os resultados alcançados realçaram a importância do espaço exterior, especialmente para crianças com Necessidades de Saúde Especiais (NSE), ao evidenciar como este ambiente pode ser especialmente benéfico, pela oferta de oportunidades de interação e descobertas adaptadas às suas necessidades, favorecendo a inclusão e possibilitando que se conectem com a natureza, e se expressem e desenvolvam de forma mais livre, respeitando o seu ritmo e promovendo uma maior sensação de BEE.