Departamento de Ciências da Linguagem (DCL)
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Departamento de Ciências da Linguagem (DCL) by Field of Science and Technology (FOS) "Humanidades"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- MULTIMODAL CREATIVITY AT THE SERVICE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL: THE JASM PROJECTPublication . Costa Lopes, Ana Maria; Costa, Cristina Amaro da; Coutinho, Emília; Oliveira, Isabel; Pereira, José; Gillain, Romain; MOTA ROBOREDO AMANTE, FÁTIMA SUSANA; Fidalgo, Susana; Rocha Relvas, Susana; Delplancq, Véronique; JPBReviewThe JASM project used the Korsakow6 platform to produceStorytellingin foreign languages (FL), by students of the Media Studies degree course (Higher Education-HE) of the Escola Superior de Educação de Viseu(ESEV, Portugal).Objective: Look into the impact of non-linear digital narratives upon FL learning in HE, assessing the role of multimodal tools in fostering linguistic, cultural, and technological skills.Theoretical Framework: The study was grounded in active methodologies with a focus on integrating intercultural skills. Using new technologies is a catalyst forenhancing student motivation and autonomy.Method: The project, developed within the context of French and English, involved 25 voluntarily participating students attending the first year. Following language level tests, each group gathered information about the nationality and culture of migrants living in Viseu. Students conducted interviews and documented migrants’ life stories, traditions, using digital narratives. Final outputs included short films, social media posts, exhibitions, and an e-book. Results and Discussion: Students enhanced cognitive, emotional and aesthetic skills within collaborative environments, integrating experiences from multilingual and multicultural contexts with creative and multimodal abilities and increased autonomy and initiative. Challenges were identified, highlighting the need for ongoing teacher training.Research Implications: This project showed how digital and active pedagogies can foster the development of FL and intercultural competencies in HE students.Originality/Value: This study provides for an innovative approach relying on multimodal technologies for teaching FL in HE. The transformative potential of digital narratives as an impactful pedagogical tool is highlighted.
- “Nas abreviaturas do imenso:” espaços ficcionais da opressão em Uma longa viagem, de Daniel ChambersPublication . Melão, Dulce; Carneiro, Fabianna Simão Bellizzi; Borges Filho, OzírisOs relatos de viagens alimentados e atravessados pela violência, pela opressão e pelo medo são perturbadores. A literatura infantojuvenil que tem como cerne deslocações forçadas, suscitadas pela guerra, é matéria-prima de relevo para tal reflexão, dado poder espelhar uma panóplia de emoções que eclodem em circunstâncias adversas. Neste capítulo, damos voz a uma das obras que o corrobora: Uma longa viagem (CHAMBERS, 2018), da autoria de Daniel Chambers, com ilustrações de Federico Delicado. No âmbito da análise realizada, primeiramente, buscam-se deambulações do olhar nos limiares da narrativa, neles atentando para dar a ler trajetos peritextuais ancorados na página e fora dela. Em seguida, procede-se ao mapeamento do medo e do desalento que transbordam em distintos microespaços da obra, seguindo o referencial teórico da topoanálise (BORGES FILHO, 2007) e analisando “espaços do medo” (BOLLNOW, 2019) que emergem da névoa e da escuridão que permeiam a longa viagem narrada. A par de tais linhas norteadoras, indagam-se modos de estar em tempos e espaços associados à “modernidade líquida” explanada por Bauman (2013). Ganhando alento nessa transitoriedade, a terceira parte desta reflexão propõe um mergulho na margem como desvio, oscilação e promessa de múltiplas conotações e vozes que o espaço projeta. As considerações finais apontam para a fecundidade dos sentidos do espaço na obra em análise, bem como para a sua atualidade na sociedade hodierna – em movimento vivaz que acolhe mobilidades.