Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Undergraduate Social Education Student’s Perspectives about the Profession
    Publication . Ribeiro, Esperança Jales; Felizardo, Sara; Martins, Emília; Fernandes, Rosina; Amante, Maria João; Cordeiro, Leandra
    Higher education institutions, responsible for training social educators, should ensure the construction of a profile marked by their technical versatility and whose socio-educational intervention is directed at all people, regardless of their situations in life. Reflection on the construction of this profile is fundamental given the difficulties of identity that the profession faces. In this context, we sought to develop a study which would allow us to identify how the students of a degree course in Social Education characterise this professional, in order to reflect on the contribution of training provided by the institution concerned and, if necessary, make the adjustments arising from the results. This is a qualitative, exploratory study, using an unstructured questionnaire applied to a convenience sample of 140 Portuguese students of the three years of a degree course in Social Education. Its emerging categorical content analysis was performed using the NVivo software, version 11. The main results point to a broad vision of the profession and are not limited to the work geared to specific populations or issues, valuing the relevance of the professional in the field of non-assistance socio-educational intervention. The main area of overlap between training objectives and students’ perceptions about practice allows the impact of training to be positively assessed, despite possible curricular adjustments resulting from further analysis, including the need to reinforce community intervention, undervalued by students, even though it plays a key role for social educators.
  • Apontamentos de Educação Especial e Inclusiva @ 2021
    Publication . Felizardo, Sara; Ribeiro, Esperança Jales; Martins, Emília; Fernandes, Rosina
    Na senda de apontamentos anteriores no âmbito da Educação Especial e Inclusiva, projeto que emergiu do mestrado em Educação Especial – domínio cognitivo e motor da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viseu, convidamos, a mais um diálogo, potenciado pelos autores, através da investigação e reflexão, por estes proporcionada, na área da educação especial e inclusiva, que incide sobre a análise de atitudes, práticas e narrativas de diferentes agentes educativos a respeito da inclusão, em contextos tão distintos como sejam os da educação pré-escolar e do ensino superior.
  • Apontamentos de Educação Especial e Inclusiva @ 2022
    Publication . Felizardo, Sara; Ribeiro, Esperança Jales; Martins, Emília; Fernandes, Rosina
    É no referencial de educação inclusiva que se enquadra o quarto volume do e-book “Apontamentos de Educação Especial e Inclusiva @2022”, constituindo uma iniciativa no âmbito do curso de Mestrado em Educação Especial – domínio cognitivo e motor, da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viseu. Está orientado para a pesquisa e intervenção no domínio da educação especial e inclusão, numa abordagem que valoriza o desenvolvimento da autonomia e a participação de crianças/jovens e adultos com necessidades específicas nos seus contextos sociais de vida.
  • Empregabilidade Inclusiva - Manual de apoio: Igualdade no acesso, permanência e progressão no emprego
    Publication . Martins, Emília; Gomes, Laura; Silva, Vera; Fernandes, Rosina; Mendes, Francisco; Ribeiro, Esperança Jales; Felizardo, Sara; Sargento, José
    Este manual foi elaborado no âmbito da atividade 3 do Projeto IPV I2 – Inclusão académica e empregabilidade em estudantes com necessidades específicas, desenvolvido nas Unidades Orgânicas do Instituto Politécnico de Viseu. Constitui-se como um recurso teórico-prático orientado para a inserção dos estudantes no mercado de trabalho. Atualmente, os múltiplos desafios que surgem no mundo laboral têm um impacto ainda maior em jovens com incapacidade à procura do primeiro emprego. Ainda que exista um quadro normativo visando a discriminação positiva e a proteção dos direitos das pessoas com incapacidade, são necessários esforços acrescidos para que acedam, verdadeiramente, ao mercado de trabalho, com carácter perene e progridam nas suas carreiras. Na União Europeia, aproximadamente 87 milhões de pessoas têm algum tipo de incapacidade, sendo limitado o seu acesso à educação, formação e emprego. A Comissão Europeia (2023) indica que: apenas metade das pessoas com incapacidade tem emprego (número que diverge em pessoas sem incapacidade, 3 em cada 4 pessoas estão empregadas); 28,4% das pessoas com incapacidade estão em risco de pobreza ou exclusão social; somente 29,4% concluem um curso superior; e 52% sentem-se discriminadas. Em Portugal, urge alterar a realidade das pessoas com incapacidade, marcada, ainda, por condições de marginalização social e exclusão económica. Para as organizações/empresas, há vantagens acrescidas na contratação destas pessoas, destacando-se: promoção da imagem pública; menor propensão para acidentes de trabalho (pessoas com incapacidade são, no geral, mais atentas com a segurança); melhoria do ambiente, da criatividade e da produtividade; assim como a promoção da diversidade e do desenvolvimento sustentável da organização/empresa (Rede Nacional de Responsabilidade Social das Organizações, 2018). Estas questões apelam à responsabilidade social, mas, acima de tudo, asseguram a inclusão de recursos humanos qualificados e competentes nas organizações/empresas, constituindo uma mais-valia para as equipas de trabalho.
  • Families of children with special educational needs: perceptions of social support and parental well-being
    Publication . Felizardo, Sara; Fernandes, Rosina; Martins, Emília; Ribeiro, Esperança Jales; Mendes, Francisco
    Research on social support in families of children with Special Educational Needs (SEN) points its influence in parents’ health and well-being as well as in their involvement in the educational and therapeutic process. National and international laws assign parents a central role in assuring children’s educational interests. Promoting quality of life and well-being are key areas in educational and therapeutic contexts. The aim of this study is to: i) compare parents of children with and without SEN in social support and parental well-being (life satisfaction) and these variables in parents of children with different problems; ii) understand the relationship between social support and well-being; iii) analyze the effect of sociodemographic variables on social support and parental well-being. This is a non-experimental and cross-correlated study with a non-probabilistic and convenience sample of 152 parents of children with SEN and 149 without SEN. Of the 152 children, 53.9% (n=82) showed Intellectual Disabilities (ID), 24.3% (n=37) Motor Disabilities (MD) and 21.7% (n=33) Autism Spectrum Disorders (ASD). Data were collected in the central region of Portugal. Instruments: Social Support Questionnaire – short version, Life Satisfaction Scale; and a parental sociodemographic questionnaire. There are significant and positive correlations (r=0.539, p<.001) between social support and well-being (life satisfaction). Both parent groups have significant differences in well-being and in satisfaction with social support. In the SEN group, parents of children with ASD showed significantly higher values in social support than those with children with ID (p=.001) and MD (p=.004). A similar trend was observed in life satisfaction scale, but only with the ID group (p=.005). The results highlight the relationship between well-being/life satisfaction and social support and the need to invest in social support in SEN children’s families. Intervention programs should include ways to support family’s adaptation, empowering them to deal with these children giving them special attention. In the ecological/systemic and social support approaches, families are perceived as having skills, resources and needs, and the professionals should be, essentially, promoters, in a (co)constructed and dynamic process between family and technical expert, respecting family’s autonomy.