Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O Contrato Pedagógico e Didático - Transgressões, Ruturas e Dialogicidades: um ensaio sociocrítico.

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Artigo1RamalhoIPL.pdf298.85 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este ensaio discute a noção de contrato pedagógico e didático em torno dos seguintes aspetos: i) Sentidos e significados do contrato pedagógico e didático; ii) O contrato pedagógico e didático entre transgressões, dialogicidades e (des)continuidades. Adotamos uma metodologia de (re)interpretação crítica, onde cumprimos com o propósito de inserir o tema refletido dentro de um quadro de referência teórica polimórfica. Cotejamos o pressuposto de romper com contratos pedagógicos e didáticos de índole mais prescritiva e autoritária, propondo, alternativamente, formas contratuais da pedagogia e do didatismo mais reflexivos, dialogados e democraticamente participados.
This essay discusses the notion of pedagogical and didactic contract on the following aspects: i) Senses and meanings of the teaching and didactic contract; ii) The pedagogical and didactic contract between transgressions, dialog and discontinuities. We adopt a methodology for critical (new) interpretation, which fulfill the purpose of inserting the theme reflected within a polymorphic theoretical reference framework. We compare the assumption break with pedagogical and didactic contracts more prescriptive and authoritarian nature, proposing, alternatively, contractual forms of pedagogy and of didacticism more reflective, discussed and democratically participated.

Description

Keywords

contrato ensino e aprendizagem pedagogia didática contract teaching and learning pedagogy didactic

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue