Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.23 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Introdução: O grau de Mestre em Enfermagem Médico-Cirúrgica, na vertente da pessoa em
situação crítica, requer o desenvolvimento de conhecimentos e competências aprofundadas
(comuns e específicas), demonstrando elevados níveis de julgamento clínico e tomada de
decisão refletida e fundamentada na mais recente evidência científica. Cuidados de
Enfermagem Omissos são os cuidados de enfermagem necessários que são omissos, em
parte ou na totalidade, ou significativamente adiados, levando os enfermeiros a uma
encruzilhada.
Objetivos: Evidenciar o desenvolvimento de competências específicas em Enfermagem
Médico-Cirúrgica, na vertente da pessoa em situação crítica. Determinar a frequência e as
razões para a omissão cuidados de enfermagem e relacioná-las com a influência de diversos
fatores.
Métodos: Utilizada uma metodologia descritiva e crítico-reflexiva, suportada pela mais
recente evidência científica. Estudo descritivo analítico e correlacional, realizado através de
um questionário constituído por três partes: caracterização dos cuidados de enfermagem
omissos, caracterização do ambiente da prática de cuidados e caracterização demográfica,
académica e profissional.
Resultados: Os cuidados de enfermagem omissos com percentagens mais elevadas de
omissão são: deambulação três vezes por dia ou conforme planeado; suporte emocional à
pessoa e/ou família; posicionar o doente a cada duas horas; ensinar o pessoa sobre a doença,
exames e estudos de diagnóstico; documentação completa de todos os dados necessários;
alimentar o doente quando os alimentos ainda estão quentes; e assistir a reuniões
interdisciplinares sempre que realizadas. Como razões mais frequentemente apontadas para
a omissão de cuidados surgem a gravidade e fluxo de pessoas, dotações de profissionais e a
comunicação na equipa. O ambiente da prática de cuidados é considerado como razoável.
Conclusão: As intervenções e atividades desenvolvidas ao longo dos estágios possibilitaram
a consolidação de conhecimentos, bem como o desenvolvimento da autonomia reflexiva que
permitiu aquisição de competências específicas em enfermagem médico-cirúrgica, na
vertente da pessoa em situação crítica. O desenvolvimento de competências de investigação,
possibilitou inferir que há necessidade de um investimento maior na área de investigação dos
cuidados de enfermagem omissos, visto que a omissão de cuidados acarreta não só uma falta
para com a pessoa, como levanta questões éticas à prática de enfermagem.
Palavras-chave: enfermagem; cuidados de enfermagem omissos; ambiente da prática de
cuidados.
Abstract Introduction: The Master's degree in Medical-Surgical Nursing, in terms of the person in a critical situation, requires the development of in-depth knowledge and skills (common and specific), demonstrating high levels of clinical judgment and reflected decision-making based on the latest scientific evidence. Missing Nursing Care is necessary nursing care that is omitted, in part or in whole, or significantly delayed, leading nurses to a crossroads. Objectives: Highlight the development of specific skills in Medical-Surgical Nursing, in terms of the person in a critical situation. Determine the frequency and reasons for omitting nursing care and relate them to the influence of different factors. Methods: A descriptive and critical-reflexive methodology was used, supported by the most recent scientific evidence. Descriptive analytical and correlational study, carried out through a questionnaire consisting of three parts: characterization of omitted nursing care, characterization of the care practice environment and demographic, academic and professional characterization. Results: The missing nursing care with higher percentages of omission are: ambulation three times a day or as planned; emotional support to the patient and/or family; position the patient every two hours; teach the patient about the disease, examinations and diagnostic studies; complete documentation of all necessary data; feed the patient when the food is still hot; and attend interdisciplinary meetings whenever they are held. The most frequently cited reasons for the omission of care are the severity and flow of patients, staffing and communication in the team. The care practice environment is considered to be reasonable. Conclusion: The interventions and activities developed during the internships enabled the consolidation of knowledge, as well as the development of reflective autonomy that allowed the acquisition of specific skills in medical-surgical nursing, in the aspect of the person in a critical situation. The development of research skills made it possible to infer that there is a need for greater investment in the area of investigation of omitted nursing care, since the omission of care not only entails a fault with the patient, but also raises ethical questions for nursing practice. Keywords: nursing; missing nursing care; care practice environment.
Abstract Introduction: The Master's degree in Medical-Surgical Nursing, in terms of the person in a critical situation, requires the development of in-depth knowledge and skills (common and specific), demonstrating high levels of clinical judgment and reflected decision-making based on the latest scientific evidence. Missing Nursing Care is necessary nursing care that is omitted, in part or in whole, or significantly delayed, leading nurses to a crossroads. Objectives: Highlight the development of specific skills in Medical-Surgical Nursing, in terms of the person in a critical situation. Determine the frequency and reasons for omitting nursing care and relate them to the influence of different factors. Methods: A descriptive and critical-reflexive methodology was used, supported by the most recent scientific evidence. Descriptive analytical and correlational study, carried out through a questionnaire consisting of three parts: characterization of omitted nursing care, characterization of the care practice environment and demographic, academic and professional characterization. Results: The missing nursing care with higher percentages of omission are: ambulation three times a day or as planned; emotional support to the patient and/or family; position the patient every two hours; teach the patient about the disease, examinations and diagnostic studies; complete documentation of all necessary data; feed the patient when the food is still hot; and attend interdisciplinary meetings whenever they are held. The most frequently cited reasons for the omission of care are the severity and flow of patients, staffing and communication in the team. The care practice environment is considered to be reasonable. Conclusion: The interventions and activities developed during the internships enabled the consolidation of knowledge, as well as the development of reflective autonomy that allowed the acquisition of specific skills in medical-surgical nursing, in the aspect of the person in a critical situation. The development of research skills made it possible to infer that there is a need for greater investment in the area of investigation of omitted nursing care, since the omission of care not only entails a fault with the patient, but also raises ethical questions for nursing practice. Keywords: nursing; missing nursing care; care practice environment.
Description
Keywords
Competência clínica Cuidados críticos Cuidados de enfermagem Doença crítica Enfermagem Enfermeiros Pessoal de enfermagem em hospital Prática profissional Qualidade de cuidados de saúde Clinical competence Critical care Critical illness Nurses Nursing Nursing care Nursing staff, hospital Professional practice Quality of health care