Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
21.17 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Introdução: A sexualidade na adolescência é considerada um problema de saúde pública,
reconhecendo-se a escola como um local privilegiado para a implementação de políticas
públicas saudáveis, designadamente na área da sexualidade. Objetivo: avaliar o grau de
conhecimentos dos adolescentes acerca da sexualidade ‘antes’ e ‘após’ a intervenção
formativa. Metodologia: Realizámos um estudo transversal analítico. Aplicámos um
questionário autopreenchido na sala de aula, constituído por variáveis sociodemográficas e
Questionário de Conhecimentos sobre Sexualidade. A amostra final ficou constituída por 196
estudantes do 11º e 12º ano de escolaridade com uma idade média de 17,23±0,82 anos e a
maioria raparigas (60,2%). Resultados: Antes da intervenção, a média de conhecimento foi
de 19,112,93, sendo as áreas em que apresentaram menos conhecimentos a “Primeira
relação sexual e preocupações sexuais”; “Contraceção e práticas sexuais seguras” e
“Infeções sexualmente transmissíveis e VIH/SIDA”. Após a intervenção a média de
conhecimentos foi de 22,441,77 e as dimensões que mantém menores médias foram
“Primeira relação sexual e preocupações sexuais” e “Infeções sexualmente transmissíveis e
VIH/SIDA”. Encontrámos diferenças significativas para a variável sexo e a dimensão
“Primeira relação sexual e preocupações sexuais”; idade e a dimensão “Contraceção e
práticas sexuais seguras”; habilitações literárias dos pais e a dimensão “Aconselhamento e
atendimento em saúde sexual e reprodutiva”; ano de escolaridade e a dimensão “Infeções
sexualmente transmissíveis e VIH/SIDA” e a área de estudo e a dimensão “Prevenção da
gravidez”. Conclusão: Com a intervenção os conhecimentos dos adolescentes melhoraram.
O conhecimento é um pré-requisito fundamental nos programas de prevenção dos
comportamentos sexuais de risco. O Enfermeiro Especialista em Enfermagem Comunitária é
essencial na equipa de saúde escolar, no desenvolvimento de competências cognitivas e
sociais promovendo a literacia em saúde.
Palavras-chave: Conhecimentos; Sexualidade; Adolescentes; Educação sexual; Promoção
da Saúde Escolar
Abstract Introduction: Sexuality in adolescence is considered a public health problem, recognizing the school as a privileged place for the implementation of healthy public policies, namely in the area of sexuality. Objective: to assess the level of knowledge of adolescents about sexuality 'before' and 'after' the training intervention. Methodology: We carried out an analytical cross-sectional study. We applied a self-administered questionnaire in the classroom, consisting of sociodemographic variables and a Questionnaire on Knowledge about Sexuality. The final sample consisted of 196 students from the 11th and 12th grades of schooling with an average age of 17.23±0.82 years and most of them girls (60.2%). Results: Before the intervention, the average of knowledge was 19.112.93, the areas in which they had less knowledge were “First sexual intercourse and sexual concerns”; “Contraception and safe sex practices” and “Sexually transmitted infections and HIV/AIDS”. We found significant differences for the gender variable and the dimension “First sexual intercourse and sexual concerns”; age and the dimension “Contraception and safe sex practices”; educational qualifications of parents and the dimension “Counseling and care in sexual and reproductive health”; year of schooling and the dimension “Sexually transmitted infections and HIV/AIDS” and the area of study and the dimension “Prevention of pregnancy”. Conclusion: With the intervention, the adolescents' knowledge improved. Knowledge is a fundamental prerequisite in programs for the prevention of risky sexual behavior. The Specialist Nurse in Community Nursing is essential in the school health team, in the development of cognitive and social skills, promoting health literacy. Keywords: Knowledge; Sexuality; Teenagers; sex education; Promotion of School Health
Abstract Introduction: Sexuality in adolescence is considered a public health problem, recognizing the school as a privileged place for the implementation of healthy public policies, namely in the area of sexuality. Objective: to assess the level of knowledge of adolescents about sexuality 'before' and 'after' the training intervention. Methodology: We carried out an analytical cross-sectional study. We applied a self-administered questionnaire in the classroom, consisting of sociodemographic variables and a Questionnaire on Knowledge about Sexuality. The final sample consisted of 196 students from the 11th and 12th grades of schooling with an average age of 17.23±0.82 years and most of them girls (60.2%). Results: Before the intervention, the average of knowledge was 19.112.93, the areas in which they had less knowledge were “First sexual intercourse and sexual concerns”; “Contraception and safe sex practices” and “Sexually transmitted infections and HIV/AIDS”. We found significant differences for the gender variable and the dimension “First sexual intercourse and sexual concerns”; age and the dimension “Contraception and safe sex practices”; educational qualifications of parents and the dimension “Counseling and care in sexual and reproductive health”; year of schooling and the dimension “Sexually transmitted infections and HIV/AIDS” and the area of study and the dimension “Prevention of pregnancy”. Conclusion: With the intervention, the adolescents' knowledge improved. Knowledge is a fundamental prerequisite in programs for the prevention of risky sexual behavior. The Specialist Nurse in Community Nursing is essential in the school health team, in the development of cognitive and social skills, promoting health literacy. Keywords: Knowledge; Sexuality; Teenagers; sex education; Promotion of School Health
Description
Keywords
Adolescente Conhecimentos, atitudes e prática em saúde Educação sexual Promoção da saúde Serviços de saúde escolar Sexualidade Adolescent Health knowledge, attitudes, practice Health promotion School health services Sex education Sexuality