Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
419.35 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No âmbito de um Mestrado em Educação Pré-Escolar, foi lançado um desafio relativo ao uso de Software Livre com crianças em contextos educativos. Duas educadoras de infância experientes exploraram o MyPaint com uma mesa de desenho digital com os seus grupos. Durante a experiência, foram recolhidos dados sobre a forma como as crianças se apropriaram do uso do software e sobre dimensões da sua aprendizagem do e com o software. Através de uma análise de conteúdo, diferentes aspetos da experiência foram agrupados em temas: organização da exploração do software nos dois contextos; aprendizagem das crianças sobre desenho e materiais de desenho, com relações entre o uso do software o desenho tradicional; e a colaboração para a aprendizagem. A discussão destaca as dimensões da Pedagogia da Educação de Infância mais relevantes na experiência.
In a Master's Degree in Early Childhood Education, a challenge about using Free Software applications with children in educational contexts was proposed to the students. Two experienced teachers explored MyPaint with a graphics tablet with their groups of children. During the period of experimentation, data on the appropriation of the software by the children and on important dimensions of their learning of/with the software were collected. Through content analysis, different aspects of the experiences were clustered into themes: organization of the exploration of the software in both settings; children's learning about drawing, with relationships between the software use and traditional drawing; and the collaboration for learning. The discussion highlights the dimensions of Pedagogy of Early Childhood Education that were more relevant in this experience.
Description
Keywords
educação de infância educação artística TIC na educação software livre uso do computador early childhood education arts education ICT in education free software computer use
Citation
Figueiredo, M. P., Gonçalves, N. A., Lopes, M. H., & Barreiros, M. de F. (2014). “How do I blur the pencil?” Children’s learning about drawing and collaboration using MyPaint. Sensos-e, 1(1). Retrieved from http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=5495