Publication
“How do I blur the pencil?” Children's learning about drawing and collaboration using MyPaint
dc.contributor.author | Figueiredo, Maria Pacheco | |
dc.contributor.author | Gonçalves, Nelson | |
dc.contributor.author | Lopes, Maria Helena | |
dc.contributor.author | Barreiros, Maria de Fátima | |
dc.date.accessioned | 2015-03-12T15:31:22Z | |
dc.date.available | 2015-03-12T15:31:22Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.description.abstract | No âmbito de um Mestrado em Educação Pré-Escolar, foi lançado um desafio relativo ao uso de Software Livre com crianças em contextos educativos. Duas educadoras de infância experientes exploraram o MyPaint com uma mesa de desenho digital com os seus grupos. Durante a experiência, foram recolhidos dados sobre a forma como as crianças se apropriaram do uso do software e sobre dimensões da sua aprendizagem do e com o software. Através de uma análise de conteúdo, diferentes aspetos da experiência foram agrupados em temas: organização da exploração do software nos dois contextos; aprendizagem das crianças sobre desenho e materiais de desenho, com relações entre o uso do software o desenho tradicional; e a colaboração para a aprendizagem. A discussão destaca as dimensões da Pedagogia da Educação de Infância mais relevantes na experiência. In a Master's Degree in Early Childhood Education, a challenge about using Free Software applications with children in educational contexts was proposed to the students. Two experienced teachers explored MyPaint with a graphics tablet with their groups of children. During the period of experimentation, data on the appropriation of the software by the children and on important dimensions of their learning of/with the software were collected. Through content analysis, different aspects of the experiences were clustered into themes: organization of the exploration of the software in both settings; children's learning about drawing, with relationships between the software use and traditional drawing; and the collaboration for learning. The discussion highlights the dimensions of Pedagogy of Early Childhood Education that were more relevant in this experience. | por |
dc.identifier.citation | Figueiredo, M. P., Gonçalves, N. A., Lopes, M. H., & Barreiros, M. de F. (2014). “How do I blur the pencil?” Children’s learning about drawing and collaboration using MyPaint. Sensos-e, 1(1). Retrieved from http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=5495 | por |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.19/2671 | |
dc.language.iso | por | por |
dc.peerreviewed | yes | por |
dc.subject | educação de infância | por |
dc.subject | educação artística | por |
dc.subject | TIC na educação | por |
dc.subject | software livre | por |
dc.subject | uso do computador | por |
dc.subject | early childhood education | por |
dc.subject | arts education | por |
dc.subject | ICT in education | por |
dc.subject | free software | por |
dc.subject | computer use | por |
dc.title | “How do I blur the pencil?” Children's learning about drawing and collaboration using MyPaint | por |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 9 | por |
oaire.citation.startPage | 1 | por |
oaire.citation.title | Sensos-e | por |
oaire.citation.volume | 1(1) | por |
rcaap.rights | openAccess | por |
rcaap.type | article | por |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- “How do I blur the pencil ” Children’s learning about drawing and collaboration using MyPaint _.pdf
- Size:
- 419.35 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.79 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: