| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 2.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório Final de Estágio, intitulado "Educação pré-escolar: Emergência da Leitura e da Escrita" foi desenvolvido ao longo do ano letivo de 2023/2024, tendo sido elaborado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico da Escola Superior de Educação de Viseu. No que diz respeito à estrutura do relatório, este encontra-se organizado em duas partes.
Na primeira parte, são apresentadas as práticas desenvolvidas ao longo das Práticas de Ensino Supervisionadas (PES), com uma contextualização dos estágios realizados, seguida de uma reflexão crítica sobre as competências construídas e aperfeiçoadas ao longo deste percurso formativo.
A segunda parte centra-se no projeto de investigação, cujo objetivo primordial foi analisar o Método João de Deus à luz das Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar (Ministério da Educação, 2016). A investigação partiu da questão: "De que forma o Método João de Deus- Cartilha Maternal operacionaliza as Orientações Curriculares em Educação Pré-Escolar no que diz respeito à linguagem oral e à abordagem à escrita?" Este estudo de natureza qualitativa recorreu à análise detalhada de notas de campo, de documentos áudio recolhidos durante as observações e a um inquérito por entrevista para sustentar as suas conclusões.
Para desenvolver esta investigação foram selecionadas 23 crianças, com idades compreendidas entre os 4 e 5 anos, bem como uma Educadora de infância de um Jardim-Escola João de Deus, que utiliza a metodologia específica do Método João de Deus – Cartilha Maternal na aprendizagem da leitura e da escrita. O estudo pretendeu, assim, proporcionar uma compreensão mais aprofundada de como este método contribui para o desenvolvimento da leitura e da escrita nas crianças em idade pré-escolar, problematizando-o à luz das Orientações Curriculares em Educação Pré-Escolar e da investigação sobre a temática.
This Final Internship Report, entitled "Early Childhood Education: The Emergence of Reading and Writing", was developed over the 2023/2024 academic year within the scope of the Master’s Degree in Early Childhood and Primary Education at the School of Education, Polytechnic Institute of Viseu. The report is structured in two main parts. The first part presents the educational practices carried out during the Supervised Teaching Practice (STP), including a contextualization of the internship settings and a critical reflection on the professional competencies developed and enhanced throughout this formative process. The second part focuses on the research project, which aimed to analyse the João de Deus Method in light of the Curricular Guidelines for Early Childhood Education (Ministry of Education, 2016). The guiding research question was: "How does the João de Deus Method – Cartilha Maternal ope-rationalize the Curricular Guidelines for Early Childhood Education with regard to oral language and early approaches to writing?" This qualitative study drew on the detailed analysis of field notes, audio recordings collected during classroom observations, and semi-struc-tured interviews. The research involved 23 children aged between 4 and 5 years, and one early childhood educator from a João de Deus Kindergarten, who applies the João de Deus Method – Cartilha Maternal – in literacy development practices. The study sought to deepen the understanding of how this pedagogical approach contributes to the development of reading and writing skills in early childhood, and to critically examine its alignment with national curricular guidelines and current research in the field.
This Final Internship Report, entitled "Early Childhood Education: The Emergence of Reading and Writing", was developed over the 2023/2024 academic year within the scope of the Master’s Degree in Early Childhood and Primary Education at the School of Education, Polytechnic Institute of Viseu. The report is structured in two main parts. The first part presents the educational practices carried out during the Supervised Teaching Practice (STP), including a contextualization of the internship settings and a critical reflection on the professional competencies developed and enhanced throughout this formative process. The second part focuses on the research project, which aimed to analyse the João de Deus Method in light of the Curricular Guidelines for Early Childhood Education (Ministry of Education, 2016). The guiding research question was: "How does the João de Deus Method – Cartilha Maternal ope-rationalize the Curricular Guidelines for Early Childhood Education with regard to oral language and early approaches to writing?" This qualitative study drew on the detailed analysis of field notes, audio recordings collected during classroom observations, and semi-struc-tured interviews. The research involved 23 children aged between 4 and 5 years, and one early childhood educator from a João de Deus Kindergarten, who applies the João de Deus Method – Cartilha Maternal – in literacy development practices. The study sought to deepen the understanding of how this pedagogical approach contributes to the development of reading and writing skills in early childhood, and to critically examine its alignment with national curricular guidelines and current research in the field.
Description
Keywords
Método João de Deus- Cartilha Maternal Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar leitura escrita na idade pré-escolar Linguagem oral e abordagem à escrita
Pedagogical Context
Citation
Publisher
CC License
Without CC licence
