| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 1.3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Enquadramento: O presente relatório aborda os desafios e estratégias na comunicação de más notícias pelos enfermeiros em UCIP´s. O profissional ao transmitir uma má notícia pode sentirse desconfortável e vivenciar sentimentos como raiva, tristeza, culpa e incompetência. Assim, é crucial conhecer os desafios e as estratégias dos enfermeiros para comunicar más notícias em UCIP’s.
Objetivos: Refletir sobre as experiências vivenciadas durante os estágios, tendo por base evidência científica e a aquisição de competências do EEESIP; identificar na evidência científica os desafios e as estratégias dos enfermeiros na comunicação de más notícias em UCIP’s.
Metodologia: Descritivo-reflexiva centrada no percurso formativo em contexto de estágio. Foi realizada uma Revisão Rápida da Literatura, com critérios de inclusão definidos: estudos
publicados entre 2020 e 2025, nos idiomas português, inglês e espanhol, realizados em unidades de cuidados intensivos pediátricos e neonatais. A pesquisa ocorreu nas bases de dados PubMed e B- ON.
Resultados: Foram incluídos quatro artigos que evidenciam que os desafios sentidos incluem a ausência de protocolos e a falta de treino. As estratégias sugeridas passam pelo treino
organizacional em comunicação e ter profissionais dedicados à área da comunicação.
Conclusão: Este estudo permitiu identificar os principais desafios sentidos pelos enfermeiros na comunicação de más notícias. Verificaram-se também estratégias facilitadoras, como a
formação específica, o apoio especializado e o uso de recursos visuais, evidenciando a importância de fortalecer as competências comunicacionais no contexto dos cuidados
intensivos pediátricos.
Palavras-Chave: Unidade de cuidados intensivos pediátricos; Prática avançada de enfermagem; Comunicação em saúde; Barreiras de comunicação; Regulação emocional.
Abstract Backgound: This report addresses the challenges and strategies nurses use to communicate bad news in PICUs. Delivering bad news can cause discomfort and feelings of anger, sadness, guilt, and incompetence. Therefore, it is crucial to understand the challenges and strategies nurses use to communicate bad news in PICUs. Objectives: Reflect on the experiences gained during internships, based on scientific evidence and the acquisition of EEESIP skills; identify, based on scientific evidence, the challenges and strategies of nurses in communicating bad news in PICUs. Methodology: This descriptive-reflective study focused on the training path in an internship context. A rapid literature review was conducted, with defined inclusion criteria: studies published between 2020 and 2025, in Portuguese, English, and Spanish, conducted in pediatric and neonatal intensive care units. The search was conducted in the PubMed and BON databases. Results: Four articles were included, highlighting that the challenges faced include a lack of protocols and training. Suggested strategies include organizational communication training and dedicated communication professionals. Conclusion: This study identified the main challenges nurses face when communicating bad news. Facilitating strategies, such as specific training, specialized support, and the use of visual aids, were also identified, highlighting the importance of strengthening communication skills in pediatric intensive care. Keywords: Pediatric intensive care unit; Advanced practice nursing; Health communication; Communication barriers; Emotional regulation.
Abstract Backgound: This report addresses the challenges and strategies nurses use to communicate bad news in PICUs. Delivering bad news can cause discomfort and feelings of anger, sadness, guilt, and incompetence. Therefore, it is crucial to understand the challenges and strategies nurses use to communicate bad news in PICUs. Objectives: Reflect on the experiences gained during internships, based on scientific evidence and the acquisition of EEESIP skills; identify, based on scientific evidence, the challenges and strategies of nurses in communicating bad news in PICUs. Methodology: This descriptive-reflective study focused on the training path in an internship context. A rapid literature review was conducted, with defined inclusion criteria: studies published between 2020 and 2025, in Portuguese, English, and Spanish, conducted in pediatric and neonatal intensive care units. The search was conducted in the PubMed and BON databases. Results: Four articles were included, highlighting that the challenges faced include a lack of protocols and training. Suggested strategies include organizational communication training and dedicated communication professionals. Conclusion: This study identified the main challenges nurses face when communicating bad news. Facilitating strategies, such as specific training, specialized support, and the use of visual aids, were also identified, highlighting the importance of strengthening communication skills in pediatric intensive care. Keywords: Pediatric intensive care unit; Advanced practice nursing; Health communication; Communication barriers; Emotional regulation.
Description
Keywords
Barreiras à comunicação Comunicação em saúde Enfermagem pediátrica Regulação emocional Revelação da verdade Revisão rápida Unidades de cuidados intensivos pediátricos Communication barriers Emotional regulation Health communication Pediatric intensive care units Pediatric nursing Rapid review Truth disclosure
Pedagogical Context
Citation
Publisher
CC License
Without CC licence
