Repository logo
 
Publication

The Challenges of Disinformation: Perceptions of Social Communication graduates in the face of the threat of fake news

dc.contributor.authorMartins, Joana
dc.contributor.authorMorais, Nídia Salomé
dc.contributor.authorMidões, Miguel
dc.date.accessioned2023-03-08T15:29:52Z
dc.date.available2023-03-08T15:29:52Z
dc.date.issued2022-11
dc.date.updated2023-03-08T14:14:17Z
dc.description.abstractThe challenges of misinformation remain at the top of current concerns, both in terms of the need to understand the phenomenon and in terms of the challenges that fake news represents for the generations more connected to digital media. As part of the project "Media Literacy in Higher Education: an exploratory study with Social Communication students", this article seeks to understand how senior students of a Media Studies course position themselves in the face of the disinformation scenario. The results of the focus group show that these young people have a clear capacity to understand the phenomenon of disinformation, know how to identify its origins, and even how to fight it. Still, the fact that we are talking about a generation whose digital presence is both a characteristic and a representation of changes in their information consumption habits has implications for the reading of the fake news phenomenon. The students' distancing from the media and the polysemy of the term fake news seems to be indicators of some difficulties in the clear distinction between the intentional creation and sharing of false information on social networks and the unintentional diffusion of error by the media outlets. Thus, the polysemy of the term fake news is, from the outset, one of the challenges that urgently needs to be included in media literacy programs, along with strengthening the role, function, and social space that the media occupy in the information sector.pt_PT
dc.description.abstractOs desafios da desinformação continuam no topo das preocupações atuais, quer face à necessidade de compreensão do fenómeno, quer no que diz respeito aos desafios que as fake news representam para as gerações mais ligadas ao digital. No âmbito do projeto Literacia Mediática no Ensino Superior: um estudo exploratório com alunos de Comunicação Social", procuramos, neste artigo, compreender de que forma é que alunos finalistas de um curso de Comunicação Social se posicionam perante o cenário da desinformação. Os resultados do grupo de foco realizado mostram, desde logo, que estes jovens detêm uma clara capacidade de compreensão do fenómeno da desinformação, sabem identificar as suas origens e até como o combater. Ainda assim, o facto de falarmos de uma geração cuja presença digital é simultaneamente uma caraterística e uma representação de mudanças nos seus hábitos de consumo de informação, tem implicações na leitura do fenómeno das fake news. O distanciamento dos estudantes em relação aos meios de comunicação social e a polissemia do termo fake news parecem ser indicadores de algumas dificuldades na clara distinção entre a criação e partilha de informação falsa de forma intencional nas redes sociais e a difusão do erro não intencional por parte dos meios de comunicação social. Assim, a polissemia do termo fake news é, desde logo, um dos desafios que urge incluir nos programas de literacia mediática, a par com o reforço do papel, função e espaço social que ocupam os meios de comunicação social no setor da informação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMartins, J., Salomé Morais, N., & Midões, M. (2022). Os desafios da desinformação: Perceções de alunos finalistas de Comunicação Social perante a ameaça das fake news: The Challenges of Disinformation: Perceptions of Social Communication graduates in the face of the threat of fake news. Observatorio (OBS*), 16, 104–118.pt_PT
dc.identifier.slugcv-prod-3091689
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.19/7637
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relationPROJ/I&DI/CI&DEI/001pt_PT
dc.subjectdisinformationpt_PT
dc.subjectmedia literacypt_PT
dc.subjectmedia studiespt_PT
dc.subjectsocial mediapt_PT
dc.subjectcomunicação socialpt_PT
dc.subjectdesinformaçãopt_PT
dc.subjectfake newspt_PT
dc.subjectliteracia mediáticapt_PT
dc.subjectredes sociaispt_PT
dc.subjectmediapt_PT
dc.titleThe Challenges of Disinformation: Perceptions of Social Communication graduates in the face of the threat of fake newspt_PT
dc.title.alternativeOs desafios da desinformação: perceções de alunos finalistas de Comunicação Social perante a ameaça das fake news
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlacePortugalpt_PT
oaire.citation.endPage118pt_PT
oaire.citation.startPage104pt_PT
oaire.citation.titleObservatorio (OBS) Journalpt_PT
oaire.citation.volume16pt_PT
person.familyNameMartins Mota
person.familyNameNina de Morais
person.familyNameMidões
person.givenNameJoana
person.givenNameNídia Salomé
person.givenNameMiguel
person.identifier2742988
person.identifier.ciencia-idD111-0954-DE13
person.identifier.ciencia-id6210-28D3-3D78
person.identifier.ciencia-id571A-3B98-5143
person.identifier.orcid0000-0002-1667-7513
person.identifier.orcid0000-0001-5680-4778
person.identifier.orcid0000-0001-9492-9918
rcaap.cv.cienciaidD111-0954-DE13 | Joana Martins
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication78f7d245-5128-4307-a7aa-cea6c926f798
relation.isAuthorOfPublication09ca8b2b-85fe-4924-9aec-c0025def281e
relation.isAuthorOfPublication12f85f02-5d98-4250-9049-bb91ce4763ab
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery09ca8b2b-85fe-4924-9aec-c0025def281e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
7.2294_Martins_et_al.pdf
Size:
260.85 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.82 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: