Repository logo
 
Publication

Potencialidades do humor gráfico no ensino e na aprendizagem da Matemática

dc.contributor.authorMenezes, Luís
dc.contributor.authorFlores, Pablo
dc.date.accessioned2022-06-03T07:30:38Z
dc.date.available2022-06-03T07:30:38Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractConsidering that the teaching-learning of Mathematics benefits from establishing connections with the students’ reality and organizing itself around the resolution and discussion of challenging and motivating mathematical tasks, we believe that humour about Mathematics, especially graphic humour, has good conditions to fulfil these two aspects. Thus, in this conference, we propose to discuss: humour (in particular, graphic humour) and its social functions; humour in education and, in particular, in Mathematics and in Mathematics classes; conceptions and practices of Mathematics teachers on the use of humour in teaching the subject; and, potentialities of mathematical tasks that we have been drawing from strips and humorous cartoons about Mathematics.pt_PT
dc.description.abstractTendo em conta que o ensino-aprendizagem da Matemática beneficia de se estabelecerem conexões com a realidade dos alunos e de se organizar em torno da resolução e discussão de tarefas matemáticas desafiantes e motivadoras, acreditamos que o humor sobre a Matemática, especialmente o gráfico, tem boas condições para cumprir estes dois aspetos. Assim, nesta conferência, propomo-nos discutir: o humor (em particular, o gráfico) e as suas funções sociais; o humor na educação e, em particular, na Matemática e nas aulas de Matemática; conceções e práticas de professores de Matemática sobre o uso de humor no ensino da disciplina; e, potencialidades de tarefas matemáticas que temos vindo a desenhar a partir de tiras e cartoons humorísticos sobre Matemática.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMenezes, L., & Flores, P. (2021). Potencialidades do humor gráfico no ensino e na aprendizagem da Matemática. In H. Pinto (Coord.). Atas do XXXI Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 51-60 ). APM Associação de Professores de Matemática.pt_PT
dc.identifier.issn: 978-972-8768-74-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.19/7263
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAssociação de Professores de Matemáticapt_PT
dc.subjectMatemáticapt_PT
dc.subjectHumor gráficopt_PT
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_PT
dc.subjectCogniçãopt_PT
dc.subjectEmoçãopt_PT
dc.titlePotencialidades do humor gráfico no ensino e na aprendizagem da Matemáticapt_PT
dc.typebook part
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceSantarémpt_PT
oaire.citation.endPage60pt_PT
oaire.citation.startPage51pt_PT
person.familyNameMenezes
person.givenNameLuís
person.identifier.orcid0000-0002-8978-8900
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typebookPartpt_PT
relation.isAuthorOfPublication3a32117a-c737-4465-8f56-5e98a30728db
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3a32117a-c737-4465-8f56-5e98a30728db

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
menezes_flores_21.pdf
Size:
428.65 KB
Format:
Adobe Portable Document Format