UICISA: E - UNIDADE DE INVESTIGAÇÃO EM CIÊNCIAS DA SAÚDE: ENFERMAGEM
Permanent URI for this community
Browse
Browsing UICISA: E - UNIDADE DE INVESTIGAÇÃO EM CIÊNCIAS DA SAÚDE: ENFERMAGEM by Author "Ferreira, Manuela"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Health Literacy And Pregnancy SurveillancePublication . Ferreira, Manuela; Neto, Silvia; Amaral, Odete; Duarte, JoãoHealth literacy is a determinant of health and quality of life. During pregnancy, one can identify symptoms that may affect the evolution of the pregnancy. The objectives of the study were to determine the level of literacy in the health of pregnant women, and identify the sociodemographic, obstetric and prenatal care variables associated with the level of literacy in the health of pregnant women. The methods involved a a cross-sectional study, using a quantitative, descriptive and correlational approach with nonprobabilistic sample, intended for convenience (n = 404 pregnant women) with a mean age of 32 years. The collection of data was carried out by applying a questionnaire consisting of sociodemographic questions, obstetrical questions and the HLS-EU-EN-scale (National School of Public Health, 2014). Using the HLS-EU-EN scale, 36.9% of pregnant women presented a problematic level of health literacy. However, a sufficient level of literacy about care was shown in 40.1% of the women, about prevention of diseases in 39.9% and about health promotion in 38.4%. The health literacy during pregnancy is influenced by nationality (p = 0.048), place of residence (p = 0.000), educational level (p = 0.000), family income (p = 0.000), internet within the household (p = 0.000), planning and desire of pregnancy (p <0.05) preparation course for childbirth/parenting (p = 0.000), prenatal care (p = 0.000) and early prenatal care before 12 weeks (p = 0.000). We obtained a problematic level of Literacy in Health that was associated with several sociodemographic and obstetric variables. This improved the result in pregnancy, which is essential for healthy motherhood and includes the development of skills and knowledge so that the pregnant woman has decision-making power and autonomy to make free and informed decisions.
- Investigação e formação em questões de género com criançasPublication . Almeida, Ana Margarida; Cardoso, Ana Paula; Lacerda José, Carla Sofia Pereira; Ferreira, Manuela; Margarida Campos, Sofia; de Pinho Ferreira Guiné, RaquelIntrodução: As questões de género são um tema fundamental na atualidade, que importa debater desde cedo, a fim de contribuir para o desenvolvimento de uma cidadania plena. Objetivo: Compreender as perspetivas das crianças sobre a igualdade de género, em geral e a nível profissional e salarial, antes e depois de uma intervenção pedagógica interdisciplinar no 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB). Métodos: Estudo qualitativo que consistiu numa investigação sobre as práticas, utilizando diferentes técnicas de recolha de dados. Participaram 24 crianças, do 4.º ano, com idades compreendidas entre os 9 e 11 anos, de uma escola pública de um agrupamento de escolas do concelho de Viseu (Portugal). Resultados: Os dados revelaram que as crianças tinham já conhecimentos prévios sobre o assunto na linha do que a sociedade veicula. Todavia, a intervenção realizada levou a que muitas delas modificassem as suas perspetivas e se tornassem mais conscientes da influência de alguns estereótipos de género. As crianças manifestaram espanto pela diferença salarial entre homens e mulheres, sobre a qual não tinham ainda refletido e, em geral, demonstraram concordância em haver direitos iguais para todos no meio social e profissional. Conclusão: A educação para a igualdade de género é essencial em todo o percurso educativo. Com ela, as crianças têm a possibilidade de desconstruir preconceitos enraizados na sociedade, de desenvolver a sua personalidade de forma integral e de exercer os seus direitos cívicos com assertividade no futuro.