Browsing by Author "Alves, Rosa"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Contributos da discussão matemática para a aprendizagem dos números racionaisPublication . Alves, Rosa; Menezes, LuísThis paper arises from a study that aims to understand how to perform the learning of rational numbers by 5th grade students when involved in an educational experience that focuses on inquiry based approach to mathematics teaching, given a culture of discussion. The study follows a qualitative and interpretative methodology, taking the first author the teacher role and simultaneously the investigator one. The data collection includes: participant observation, audio recordings of collective discussions, interviews, questionnaires and written productions of students, final test and field notes. The study results show that students adhered to a culture of discussion in mathematics classroom, developing diacussion skills (questioning, answering, explaining, listening, as well as other actions related to the initiation of dialogue or reflection on the what was presented). Furthermore, students generally show to understand the concept of rational number and their representations, transforming them according to specific situations, which facilitates the completion of tasks about to the comparison and sorting, as well as understanding the addition / subtraction algorithm of rational numbers represented by fractions.
- Números racionais e discussões matemáticas: Uma tarefa de cunho humorístico no 5.º anoPublication . Menezes, Luís; Alves, RosaEste capítulo é um recorte de uma investigação que procurou estudar a aprendizagem dos números racionais e da capacidade de discutir no quadro de uma experiência de ensino que assenta numa metodologia de ensino exploratório em que a resolução e discussão de tarefas matemáticas são ingredientes fundamentais da aprendizagem. Das 11 tarefas que constituíram a experiência de ensino, que decorreu ao longo de quatro semanas, selecionámos, para este texto, uma que tem na sua base uma situação humorística (“Ao ataque!”), que visa a aprendizagem do tópico “Comparação e ordenação de números racionais”. A investigação, de natureza interpretativa, revela que os alunos podem aprender tópicos matemáticos ao mesmo tempo que aprendem a comunicar e discutir matematicamente. Para além disso, o contexto humorístico da tarefa teve um efeito emotivo, levando os alunos a aderir ao desafio colocado, e um efeito cognitivo quando estes pensam mais demoradamente sobre a situação humorística apresentada.