Browsing by Author "Marques, Carolinne"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Eyes on the pandemic: using photovoice in group and remotely with social professionals of aged care facilitiesPublication . Araújo, Lia; Dias, Sofia Fontoura; Marques, Carolinne; Cid-Fernandez, Xosé; Sousa, LilianaThe COVID-19 pandemic had a major impact on aged care services. In Portugal, social workers are key frontline professionals in aged care services. A photovoice program called “Eyes on the Pandemic” was carried out to capture the internal experiences of frontline social workers working in aged care services during the first year of the COVID-19 pandemic. Photovoice is a qualitative, participatory action-research method in which participants share key experiences of their lives through photographs and narratives (voices) presented and discussed with others. Thirteen social workers between 24 and 41 years old participated. This article describes the planning, implementation, and evaluation of this project. The findings suggest that the social workers’ experiences were defined by a reinvention of intervention, the maintenance of a balance between personal and professional life, the crucial importance of teamwork, management of the pandemic repercussions on older people’s well-being, and encounters with the uncertain future. The results illuminate the lived experience of the COVID- 19 pandemic inside aged care facilities and could inform practices and policies by consolidating lessons learned during this difficult period. The benefits of attending the program referred by the participants, lead to conclude that photovoice proved to be a good group intervention tool.
- Intervenção em respostas sociais para pessoas mais velhas durante a pandemia: Das experiências do passado às perspetivas para o futuroPublication . Araújo, Lia; Dias, Sofia; Marques, Carolinne; Cid, Xosé; Sousa, LilianaO programa de photovoice intitulado "Eyes on the Pandemic" foi desenvolvido após um ano de pandemia COVID-19 com Educadores Sociais a trabalhar em respostas sociais para pessoas idosas com o objetivo de explorar as suas experiências e perspectivas. Este estudo descreve o programa e os resultados, incluindo a descrição da experiência dos profissionais durante o ano de pandemia; e a sua perspetiva sobre o impacto do programa e da metodologia. Ao longo de sete sessões, 13 Educadores Sociais partilharam, com recurso a foto- grafias tiradas por si e apresentadas em grupo, uma experiência caracterizada pela (i) resposta imediata à pandemia, (ii) desenvolvimento profissional e pessoal, (iii) trabalho de equipa e (iv) olhos no futuro. O Photovoice (metodologia) teve benefícios ao nível do sentido de comunidade, conhecimento, valorização profissional e esperança. Este estudo realça o papel dos profissionais de intervenção social na linha da frente da pandemia e o contributo desta experiência para o seu crescimento e mudanças no futuro da intervenção. Dados os bene- fícios apontados pelos participantes, sugere-se a aposta nesta metodologia, nomeadamente com outros públicos (e.g., outros profissionais, incluindo os não qualificados, e pessoas mais velhas, utentes).