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- Audiovisual production MOOCS: analysis of organizational, content, and methodological criteriaPublication . De Almeida Gouveia, Teresa Sofia; Ferreira, Sónia; Sobral, Filomena Antunes; Morais, Nídia SaloméThe COVID-19 pandemic has imposed unprecedented changes and challenges to the ways of learning, teaching, and communicating within educational institutions. Prophylactic isolation measures, adopted globally, have discontinued face-to-face teaching and precipitated distance learning. This reality highlighted the importance of online courses as creative initiatives to overcome space and time constraints in a limited pedagogical context. It was in this scope that the Project "Exploration of online methodologies in the development of competencies in the audiovisual area" emerged, proposing the creation of a Massive Open Online Course (MOOC) in the audiovisual area (from the idea to the final product) and the development of the online platform LOOP for the implementation and availability of this and other courses held afterward. The project involves three Portuguese higher education institutions and one Spanish one, motivated to develop innovative proposals, both in research and education. Moreover, this network presents a diversity of training in degree courses, master's, and technological specialization programs, which allows us a privileged contact with the students and helps us establish priorities and needs. This paper focuses on the survey and analysis, at the national and international level, of MOOCs dedicated to the themes of audiovisual production to expose parameters of both organizational and content scope. The methodological approach will be divided into two phases: a) identification of the criteria for analyzing courses through the literature review; b) and selection of the courses to be analyzed. This selection will be conducted through a database search, identifying the keywords in Portuguese, English, and Spanish: audiovisual online course; audiovisual free course; filmmaking course; scriptwriting course; video editing course; and other derivations. It is hoped to present a set of guidelines for developing the course related to the organization and the content.
- As Perceções dos Impactes do Turismo de Cruzeiros: Uma Análise ao DouroPublication . Pinto, Tiago Vaz; Paiva, Odete Maria de Matos; Moreira, Cláudia Patrícia de Almeida SeabraOs cruzeiros são uma componente da indústria do turismo de lazer (Dowling, 2006). Um navio de cruzeiro é um meio de transporte para este tipo de viagens. A perspetiva do mercado de cruzeiros depende muito dos hábitos de consumo e atitudes em relação às viagens. Atualmente, os navios de cruzeiro estão a melhorar em tamanho e em conforto, dando maior atenção à qualidade de vida e ao desfrutar. A maioria dos cruzeiros modernos possuem instalações a bordo, que incluem restaurantes, bares, ginásios e locais de entretenimento. Os cruzeiros, que estão a aumentar em popularidade, são ideais para viagens em família e viagens em grupo (CLIA, 2016). Na indústria do turismo, estudos anteriores analisam a história dos cruzeiros e o seu efeito económico (Brida & Zapata, 2010; Dwyer & Forsyth, 1998; Mescon & Vozikis 1985). Estudos recentes prestaram mais atenção às perceções dos impactes ambientais e à sustentabilidade do turismo de cruzeiros (Carić & Mackelworth, 2014; Jones, 2011a; Klein, 2011). Ao analisar este género de turismo deve salientar-se a parte financeira do setor, para entender como esta afeta a região onde decorre este tipo de atividade. Este aspeto é crucial para que se possam implementar melhorias e desenvolver de forma sustentável esta indústria. O turismo de cruzeiros na região do Douro é de grande importância para dar a conhecer as potencialidades da região, pelo que também deve ser alvo de estudos, de maneira a que a região se torne cada vez mais atrativa. Estes estudos devem contribuir para criar dinâmicas que permitam alcançar metas que influenciarão positivamente diversos outros fatores para além dos económicos. Com este projeto pretende-se estudar o turismo de cruzeiros na região do Douro, um produto essencial na promoção da mesma, enquanto destino turístico, de maneira a perceber o que os cruzeiristas mais têm em conta na altura de escolher este destino. Para isso construiu-se e aplicou-se um questionário. Participaram neste estudo duzentas e quarenta e duas pessoas. Observando os resultados do mesmo foi possível perceber quais os hábitos de viagem, as motivações do processo de decisão, assim como os impactes socioculturais, económicos e ambientais do turismo de cruzeiros no destino Douro.