Browsing by Issue Date, starting with "2022-07-27"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Linguagem Oral e Abordagem à Escrita na Educação Pré-Escolar: a importância das históriasPublication . Almeida, Diana Heloísa Amaral; Silva, Ana Isabel; Lopes, Fernando AlexandreO presente Relatório Final de Estágio, intitulado “Linguagem oral e abordagem à escrita na Educação pré-escolar: A importância das histórias.” surge no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. A primeira parte remete para as práticas realizadas ao longo das PES (Práticas de Ensino Supervisionadas) e inclui uma contextualização dos estágios realizados, bem como uma apreciação crítica das competências desenvolvidas no decorrer desta. A segunda parte referese ao projeto de investigação que assenta na questão-problema “Qual a importância do contacto das crianças com as histórias, ao longo da EPE, para o desenvolvimento de comportamentos literácitos?”. A investigação de índole qualitativa recorreu a um estudo de caso de natureza exploratória e, com vista ao suporte da análise qualitativa, o inquérito por questionário e por entrevista. Para desenvolver a presente investigação e dar resposta à questão problema, foram selecionadas como participantes todas as 25 crianças da Educação Pré-Escolar de uma IPSS do concelho de Viseu, do ano letivo 2021/2022; 10 crianças que frequentaram a IPSS e que estavam no 1.º CEB; e 10 Encarregados de Educação de crianças que frequentaram a IPSS e que estavam no 1.º CEB. Com as atividades e ações, desta investigação, foi possível compreender que o facto de envolver as crianças em rotinas das quais fazem parte histórias, livros, biblioteca, etc., as beneficia no desenvolvimento da leitura e da escrita; e verificou-se uma relação positiva entre o contacto precoce com a literatura e o desenvolvimento de comportamentos literácitos. Em resposta à questão-problema “Qual a importância do contacto das crianças com as histórias, ao longo da EPE, para o desenvolvimento de comportamentos literácitos?”, foi possível aferir que o contacto das crianças com as histórias apresenta uma relação positiva com o desenvolvimento da leitura e da escrita.
- Desafios da televisão no século XXIPublication . Sobral, Filomena AntunesIn an age of economic metamorphosis triggered and shaped by the digital revolution, television is experiencing a wide range of challenges posed by the power held by online products and offers. This ability to cope with change seems to be an intrinsic feature of television, since over the years the medium has had to adapt and reinvent itself to respond properly to technological innovation and socio-cultural transformations. Each new change seems to predict the end of the medium or is enough to open new discussions about its future or its place in an increasingly technological environment. Digital competition gives rise to new kind of product consumption backed up by the comments those products get on social networks and the different media put all their efforts into achieving a closer relationship with an increasingly segmented audience and meeting these segments’ multiple desires and interests. Television keeps reinventing itself for the 21st century. This article presents a review of the literature that focuses on television in a digital environment. The objective is to understand the position of television in contemporary digital societies. The numerous studies reviewed provided us with enough information to conclude that television has been able to adapt and has discovered new forms of storytelling. Investigation indicates that the main strength of television is the attractiveness of its content, its availability, mobility and the kind of experience it provides to the viewers. More content means greater choice and a more active involvement of the viewer. In addition, the conversation about the shows consumed brings television closer to online social environments as it creates intensive and participative communicational dynamics.
- Cinema africano e imaginário decolonial: sobre Africanofuturismo no curta-metragem AfronautsPublication . F. Miranda Jr, EdmilsonThis paper uses Homi K. Bhabha’s (2013) concept of Postcolonial – added to the contributions of W.E.B. Du Bois (2016), Aimé Cesaire (1978) and Frantz Fanon (2008) – to analyze the short film Afronauts (Bodomo, 2014) directed by Nuotama Frances Bodomo. The work of Gayatri Spivak (2010) is also used to discuss how the postcolonial affects subalternized peoples and its connection with the historical condition of black peoples in Diaspora as described by Paul Gilroy (2001); a dialogue is thus established with the diasporic and decolonial art studied and produced by Kobena Mercer (1994) and Grada Kilomba (2014). The methodology is based on Nnedi Okorafor’s Africanfuturism, to understand the decolonial aspects present in a film based on a true story. In this sense, Glissant’s (1997) concept of imaginary supports the presentation of the following thoughts: Aníbal Quijano’s (2005) concept of coloniality of power; the critical border thinking proposed by Walter D. Mignolo (2018); and Ramón Grosfoguel’s (2009) decolonial epistemic perspective. Concepts that organize the perception of the short film as a decolonial cultural expression and allow discussing the likely implications that Africanfuturist works have on the imaginary in dispute in the contemporary cinematic medium.