Browsing by Issue Date, starting with "2023-05-17"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Governmental communication strategies in crisis management: the COVID-19 pandemic in Portugal and BrazilPublication . Barroso, PauloThe current pandemic crisis has transformed the world from the beginning and boosted the communication social phenomenon and the new technological devices, means and platforms. Communication processes had already switched from analogue to digital before COVID-19. Governments all over the world had to implement measures against the same global, invisible, and quick-spreading enemy. Each country (e.g. Portugal and Brazil) followed different strategies depending on culture (customs, history, traditions) and political regimes (left or right ideologies). The results were also different, regardless of the persuasive power of political communication as an essential rhetorical resource in democracy and citizenship. Today, the world is much closer and connected due to the globalization of technology and communication. Online network relationships intensify during the health crisis and the notion of a “new normal” imposed by the pandemic cements more mediated lifestyles. The uses, means and effects of communication have also changed. In social networks, all-to-all communication is intensified, and any citizen is simultaneously producer and consumer of digital contents. Media transformations are qualitative and quantitative, but fake news proliferates, disinformation creates mistrust and meanings are scarce. Political strategic communication is an art form and rhetorical technique. It takes care of the way and means of transmitting information, influencing the public to act, feel and think accordingly. Strategic communication benefits from Aristotle’s three technical means of persuasion (ethos, pathos, and logos), capital for the effectiveness of any public and political discourse. Therefore, how do communication strategies about COVID-19 in Portugal and Brazil persuade to change social behaviors? Following a theoretical and practical approach on strategies in political communication against the pandemic in Portugal and Brazil, the objective is to discuss the persuasive effectiveness of government strategic communication in managing the pandemic crisis.
- Ecoturismo, "A tapada do mata Lobos"Publication . Figueiredo, Aida Maria Paulo Mendes; Figueiredo, António José Queirós Soares de; Vicente, Margarida Alexandra LopesA Organização Mundial de Turismo (OMT), 1994 afirma que o turismo engloba as atividades das pessoas que viajam e permanecem em lugares fora do seu ambiente usual durante não mais do que um ano consecutivo por prazer, negócios ou outras finalidades. Hoje, o turismo está firmemente estabelecido na Agenda 2030 das Nações Unidas para o Desenvolvimento Sustentável, como um motor para o avanço da prosperidade, protegendo o planeta e lançando as bases para a paz e o entendimento entre os povos (Nações Unidas [NU], 2020). A pandemia do novo Coronavírus (COVID-19) causou, em geral, um impacto negativo na economia e na sociedade, mas, por outro lado, levou a um aumento da procura por espaços na natureza, no campo, nas aldeias e nas zonas interiores do país. A OMT (2020) reconhece que no atual contexto se vê uma clara aposta no mercado doméstico e um aumento da procura por espaços naturais e abertos e ainda que esta é uma tendência que parece vir para ficar. Para o Turismo de Portugal (TP), 2020 a Sustentabilidade no Turismo, é um caminho incontornável e assumido com crescente consciência pelos agentes do setor, à escala mundial. Significando, portanto, que deverá ter em conta as necessidades dos visitantes, do setor e das comunidades, bem como os seus impactos ambientais, económicos e sociais no presente e no futuro. De acordo com a Sociedade Internacional de Ecoturismo (2015), Ecoturismo é definido como o conjunto de atividades responsáveis realizadas em áreas naturais, que preservem o meio ambiente, sustentem o bem-estar da população local e envolvam interpretação e educação. Pelo que, tendo em vista esse propósito, a educação deve incluir funcionários e hóspedes. É, portanto, neste contexto que surge o presente trabalho, propondo compatibilizar a necessidade de realização do presente documento, decorrente da realização do próprio curso de Mestrado em Gestão Turística, com o desenvolvimento de um plano de estudo para a viabilidade de um negócio de alojamento em contexto de ecoturismo, baseado em laços e raízes familiares.