Browsing by Issue Date, starting with "2024-03-01"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Content Matching and Sentiment AnalysisPublication . Rodrigues, Margarida Adriana Sampaio; Pinto, Filipe Marques da Silva CabralDeveloping new services or improving existing ones is becoming more accessible with the evolution of Natural Language Processing (NLP) techniques. Chatbots are a known example of an NLP-based service; they can interact with humans using text messages or natural language. NLP grants, however, the development of other types of services based on natural languages, such as machine translation, email spam detection, information extraction, content summarization, and question answering. A current need, to develop smart cities projects, is a system that can match content (text) from a project offer description with the candidates description by finding common patterns in different textual descriptions. This project presents an implementation of an automated tool with AI and NLP to match needs and concrete ideas for innovation with the skills and offers of the business sector, including start-ups and entrepreneurs. In sentiment analysis, NLP can be harnessed to recognize and categorize the emotional tone conveyed in textual content, such as project collaborator reviews, customer reviews, or social media posts. The sentiment analysis component in this project establishes a tool for comprehending and categorizing sentiments, for candidates seeking engagement in smart cities projects.
- A valorização da área disciplinar de Educação Física pelos docentes do 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Tojal, Isabel Maria Henriques; Cardoso, Ana PaulaA área da Educação Física permite que o ser humano se desenvolva psicologicamente, socialmente, mentalmente e fisicamente, ou seja, se desenvolva integralmente. Deste modo, é globalmente reconhecida a importância da atividade física, no entanto na prática isto não se verifica, tendo vindo a existir um aumento considerável nos níveis de sedentarismo da população. Como em muitos outros aspetos relacionados com a educação, durante muito tempo, o ensino da Educação Física pouco mais conseguiu em Portugal que discursos bemintencionados e medidas legislativas sem grande alcance prático. Apesar de se notar uma evolução na valorização atribuída a esta componente curricular, na atualidade, esta ainda não é valorizada da forma esperada pelo corpo docente. O presente Relatório Final de Estágio tem por objetivos a reflexão e análise crítica das práticas desenvolvidas e a concretização do trabalho investigativo sobre um problema relacionado com a Prática de Ensino Supervisionada. Este encontra-se dividido em duas importantes partes. A primeira parte é referente às práticas desenvolvidas em contexto de estágio, tendo por base autores de referência e os documentos orientadores do Ensino Básico. A segunda parte é alusiva ao estudo e tem por finalidade analisar a valorização atribuída à área disciplinar de Educação Física pelos docentes do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Para isso, foi realizada uma análise bibliográfica com pesquisa em bases científicas e concretizado um estudo de caráter qualitativo. O trabalho investigativo tem como grupo de estudo dez professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico de dois agrupamentos do concelho de Viseu e baseia-se na realização de entrevistas semiestruturadas. A recolha de dados foi concretizada num ambiente de pesquisa natural. Os dados levantados pela pesquisa tornam-se significativos no momento da sua análise e interpretação, sendo que este trabalho é resultado da reflexão e estudo do material recolhido, o que nos permitiu dar resposta aos objetivos delineados para a investigação. Por meio do estudo constata-se que os docentes reconhecem a importância da Educação Física, porém a valorização que lhe atribuem é em termos conceptuais, pois na prática os docentes não a valorizam da forma idealizada, algo que se verifica na sua lecionação. Esta desvalorização é justificada pela falta de recursos espaciais e materiais, mas essencialmente pela insegurança que os professores sentem, isto porque, consideram que a sua formação não é suficiente para o ensino da Educação Física e, por isso, defendem a coadjuvação por um professor especializado na área.
- Insights into the phenolic composition and in vitro bioactivity of cardoon capitulum: A nutraceutical-oriented valorization studyPublication . Mandim, Filipa; Pinela, José; Marcelino, Sandra; Barracosa, Paulo; Ivanova, Marija; Dias, Maria Inês; Soković, Marina; Celestino, Santos-Buelga; Lillian, BarrosThe capitulum constituents (stigma, corolla, bracts, pappus, and receptacle) of seven cardoon cultivars were studied for their polyphenolic composition and bioactive properties. Fifteen phenolic compounds were identified, secoiridoid, secoxyloganin, and apigenin-O-hexuronoside in higher concentrations. The bracts had the highest concentration of phenolic compounds, and the corolla had the greatest variety. The corolla of F4-1-4 and F1-34-1 cultivars, and bracts of F1-1-1, F1-19-4, and F4-37-1 cultivars revealed the greatest capacity to inhibit the thiobarbituric acid reactive substances formation (IC50 of 38 and 40.4 µg/mL, respectively). The corolla of F1-34-1 cultivar showed higher antihaemolytic activity than the positive control Trolox (IC50 5.5 vs. 20 µg/mL). Bracts of the F4-25-2 cultivar showed higher cytotoxic activity. No hepatotoxicity or anti-inflammatory effects were presented by the studied samples. These bioactivities exhibit a significative correlation with phenolic compounds, in particular flavonoids. Antimicrobial capacity was also observed, with all samples presenting higher antifungal potential than positive controls.