Browsing by Issue Date, starting with "2024-03-15"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Strategic Management of Cultural Projects—CIM DOURO TrainingPublication . Soeiro De Carvalho, Ana Branca; Fonseca, Susana M. S. R.; Guia, Ana; Mota, Miguel; Carvalho, MileneConsidering the implementation of new forms of strategic management in organizations and the development of competencies, training in the area of cultural heritage has become a priority in the CIM (Inter-municipal Communities). The SMART methodologies and Start Up tools allow creating a commitment to the organization in a holistic vision, which is essential for local development. The 19 municipalities of the Douro region, part of the territorial structure of Intermunicipalities Community (CIMDOURO) have invested in the training of their employees with the aim of equipping them for the new technological realities in the strategic management of cultural projects. This training is based on simplification of processes and improvement of procedures, using digital platforms. The e-learning training took place from January to June 2023. Through online training, our goal is to identify the needs of organizations, particularly municipalities, and their territorial identities, developing strategies for managing cultural projects and creating their own action plans. Currently, employees of various municipalities have the task of developing action plans to study or explore new locations or create networks based on the cultural heritage of these places, promoting sustainability and diversity. This study aims to identify what strategic management of cultural projects is and the need for various territories to use different types of action plans to improve their performance. The case study is limited to the training of employees in the 19 municipalities of the Douro region. The case study was limited to the training of employees in the 19 municipalities of the Douro region. To achieve this objective, a non-probabilistic convenience sample of 16 employees was directly involved, representing various municipalities working in the field of heritage and culture.
- As rádios escolares como estratégia de educomunicação: o estudo de caso do projeto Forest FM em estabelecimentos escolares da região de ViseuPublication . Guerra, Raquel Isabel Torres; Midões, MiguelOs media desempenham, atualmente, um papel crucial na educação, tal como as escolas podem representar na educação para os media. Assim, a ligação entre a educação e a comunicação, que engloba também a presença dos media é pertinente para o reforço da literacia mediática na sociedade. No âmbito do projeto “Forest FM - envolvimento de jovens na prevenção dos incêndios rurais através de um programa de rádio participativo” desenvolveu-se um trabalho junto dos alunos de quatro escolas do distrito de Viseu (Carregal do sal, Nelas, Mortágua e Tondela). O propósito deste projeto de investigação passa por incentivar os alunos a criar programas de rádio participativos dentro da temática dos incêndios rurais, em que no processo adquirem competências para melhor entenderem os meios de comunicação. A metodologia utilizada foi mista, cruzando métodos qualitativos e quantitativos. As principais recolhas de dados sustêm-se no inquérito por questionário, na realização de focus group e nas entrevistas aos docentes que acompanharam as sessões. Em complemento dos dados obtidos foram escritas notas de campo das sessões dinamizadas nas escolas. Na análise dos resultados obtidos percebemos que é pelas redes sociais que os jovens mais se informam e menos pelos meios de comunicação tradicionais, como a televisão, rádio ou jornal. Depois da criação dos programas de rádio participativos, os alunos consideram que a educação para os media é importante para ensinar a pesquisar e a reconhecer as fontes de informação pertinentes, saber interpretar a informação presente no digital e alertar para a desinformação. Contudo, consideram também que deve ser a escola a promover a educação para os media, como a criação de rádios escolares, por exemplo.