Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Comportamentos de internalização e externalização dos alunos do 3º ciclo: Perspetiva de professores
    Publication . Lopes, Filipa; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia; Duarte, João; Ferreira, Manuela; Campos, Sofia; Cardoso, Ana Paula
    Introdução: A adolescência é um período marcado por dificuldades relatadas por pais e professores na educação dos adolescentes e no modo como se comportam individual e na relação com os outros. A escola representa um espaço onde os adolescentes experienciam e manifestam vários comportamentos, seja na relação com os pares ou na relação com os professores. Objetivo: Analisar a perspetiva dos professores acerca dos comportamentos de internalização e externalização dos alunos do terceiro ciclo. Métodos: Foi realizado um estudo quantitativo, transversal, descritivo e analítico com uma amostra de 178 professores que avaliaram o comportamento de 178 crianças (89 rapazes vs. 89 raparigas avaliados), com uma idade média 13.74 anos (±0.864), frequentadoras do 8ºano (53.4%). A recolha de dados inclui o Questionário de Comportamentos da Criança para Professores (Teacher´s Report Form - TRF). Resultados: Os professores percecionam mais problemas de atenção (M=6.44; ±8.87) e comportamentos de internalização (M=3.98; ±4.64), em raparigas (OM=99.71; p=0.008), com 15 ou mais anos (OM=115.15; p=0.006), no 7ºano (OM=101.55). Conclusões: Os resultados salientam que a perspetiva dos professores é fundamental para uma visão integrativa dos adolescentes.
  • The impact of the diagnosis of autism in parents of children
    Publication . Martins, Rosa; Bonito, Inês; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia
    Abstract The impact of the diagnosis in parents causes the cycle of family life will change profoundly, with serious disturbances in the reorganization and adjustments to this new reality. The objectives of the study aim to evaluate the quality of life of children / adolescent siblings of people with autism; to know the perception / opinion of the brothers on the impact that autism has had on family and check what kind of association between sociodemographic variables and of opinion on the impact of autism on the family and the QOL of participants. This is a study of the quantitative, non-experimental, descriptive correlational where 96 parents with autistic children participated kind. Data were collected through a questionnaire and a scale to assess the impact of the diagnosis of autism. The data show that on average the impact of the diagnosis of autism in parents showed moderate. Parents, mostly not yet managed to overcome the initial shock and show a great concern for the future of their children. The adjustments and changes made to the social level are dimensions where parents have lower difficulties. The data show that the impact of the diagnosis of autism in parents participating in the study was quite variable, depending on different variables, reinforcing the importance of continuity of studies on this topic in order to mitigate this impact.