Loading...
Person
de Paiva Martins Esteves Correia, Helena Maria
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- Cross visiting training guide for innovative beekeepingPublication . Basile, Salvatore; Alvarez, Alba; Dahle, Bjørn; Coelho, Catarina; Costa, Cristina Amaro; Costa, Daniela; Gaião, Davide; Esteves Correia, Helena; Oliveira, Jorge; Tourino, Luis; Krsnik, Martina; Correia, Paula; Guiné, Raquel; Karise, Reet; Raimets, Risto; Lederer, Vedran
- E-book Agricultura biológicaPublication . Costa, Cristina Amaro Da; Esteves Correia, Helena; Correia, Paula; Costa, Daniela; Gaião, David; Guiné, Raquel; Coelho, Catarina; Costa, José Manuel; Monteiro, António; Oliveira, Jorge; Pinto, António; Rodrigues, Pedro; Castro Serrano, J. Moisés; Touriño Guerra, Luis; Seeds, Catherine; Coll, Collet; Macdonald, John; Radics, Lászlo; Soylu, Soner; Arslan, Mehmet; Tóthová, Monika; Tóth, Peter; Basile, SalvatoreA agricultura biológica está-se a tornar cada vez mais importante como um caminho preferencial para a produção de produtos agrícolas, face à crescente procura do mercado mundial. A relevância da agricultura biológica é ainda maior, devido à necessidade e procura de produtos agrícolas de origem biológica, que são isentos de produtos químicos, saudáveis e amigos do ambiente. Atualmente, a agricultura biológica resulta em produtos de valor acrescentado, mas estes sistemas de produção exigem abordagens especializadas. Verifica-se uma lacuna de conhecimento especializado para enfrentar os desafios e exigências da agricultura biológica. Além disso, um número crescente de pessoas com níveis elevados de educação está a mudar a sua atividade para a agricultura sem qualquer tipo de formação nesta área técnica, principalmente em países com dificuldades económicas, como Portugal. Há, portanto, necessidade de desenvolver a capacidade de pessoas com algum tipo de qualificação prévio, a fim de melhorar suas competências agrícolas e facilitar a sua capacidade de desempenho e inovação, para que possam contribuir para a Estratégia Europeia (CE) de Desenvolvimento Rural. Este e-book foi concebido para melhorar as competências desses agricultores. O seu objectivo geral é dotar os novos agricultores com conhecimentos e capacidades necessários para o desenvolvimento da cadeia de valor dos produtos da agricultura biológica. Os objectivos específicos são: i) Fornecer conhecimento básico em vários aspectos da agricultura biológica e áreas afins, tais como a gestão de recursos naturais (solo, água, plantas, ambiente) e desenvolvimento rural (conservação, agricultura biológica e familiar, multifuncionalidade). ii) Facilitar a troca efetiva de conhecimento e experiências em agricultura biológica, desenvolvimento rural e ambiente. iii) Oferecer suporte técnico e conhecimento em agricultura biológica num contexto de mobilidade e em ambiente de trabalho. Este e-livro, produzido em sete idiomas diferentes (Português, Inglês, Espanhol, Italiano, Eslovaco, Turco e Húngaro) também contribui para preservar línguas e culturas Europeias e, assim, melhorar a comunicação entre os diferentes intervenientes e grupos-alvo. O e-book inclui os princípios e técnicas da agricultura biológica, com base no triângulo planta-solo-ambiente e nas relações entre a produção animal e o ambiente. A preparação de alimentos e rotulagem, marketing e conversão à agricultura biológica são também abordados. Os princípios e as técnicas apresentadas são explicados com base em regras e diretrizes (normas), baseados numa abordagem logística que garante o equilíbrio e integridade do sistema. O e-book apresenta também os regulamentos e normas nacionais e Europeias que são obrigatórias para os agricultores biológicos.
- Professional Training in Beekeeping: A Cross-Country Survey to Identify Learning OpportunitiesPublication . Guiné, Raquel P. F.; Oliveira, Jorge; Coelho, Catarina; Costa, Daniela; Correia, Paula; Esteves Correia, Helena; Dahle, Bjørn; Oddie, Melissa; Raimets, Risto; Karise, Reet; Tourino, Luis; Basile, Salvatore; Buonomo, Emilio; Stefanic, Ivan; Costa, Cristina Amaro Dafirst_pagesettingsOrder Article Reprints Open AccessArticle Professional Training in Beekeeping: A Cross-Country Survey to Identify Learning Opportunities by Raquel P. F. Guiné 1ORCID,Jorge Oliveira 1ORCID,Catarina Coelho 1,2,*ORCID,Daniela Teixeira Costa 1,Paula Correia 1ORCID,Helena Esteves Correia 1ORCID,Bjørn Dahle 3,Melissa Oddie 3,Risto Raimets 4,Reet Karise 4ORCID,Luis Tourino 5,Salvatore Basile 6,Emilio Buonomo 6,Ivan Stefanic 7 andCristina A. Costa 1ORCID 1 CERNAS Research Centre, Polytechnic Institute of Viseu, 3504-510 Viseu, Portugal 2 CECAV, Animal and Veterinary Research Center, University of Trás-os-Montes e Alto Douro, Quinta de Prados, Apartado 1013, 5000-801 Vila Real, Portugal 3 Norwegian Beekeepers Association, 2040 Kløfta, Norway 4 Institute of Agricultural and Environmental Sciences, Estonian University of Life Sciences, 51014 Tartu, Estonia 5 Eosa Estrategia y Organización SA, 36202 Vigo, Spain 6 Bio-Distretto Cilento, 84052 Salerno, Italy 7 Tera Tehnopolis, 31000 Osijek, Croatia * Author to whom correspondence should be addressed. Sustainability 2023, 15(11), 8953; https://doi.org/10.3390/su15118953 Received: 21 April 2023 / Revised: 24 May 2023 / Accepted: 31 May 2023 / Published: 1 June 2023 (This article belongs to the Special Issue Prospects Challenges and Sustainability of the Agri-Food Supply Chain in the New Global Economy II) Download Browse Figures Review Reports Versions Notes Abstract Habitat loss, climate change, and other environmental degradations pose severe challenges to beekeepers. Therefore, this sector needs to rely on updated information so that the intervening actors can deal with the problems. In this context, and assuming that professional training can greatly help those acting in the beekeeping sector, this work intended to investigate the gaps in the updated knowledge of beekeepers and how these can be filled through lifelong learning. The research was conducted in seven European countries (Croatia, Estonia, Finland, Italy, Norway, Portugal, and Spain). The data were collected through a questionnaire survey translated into the native languages of all participating countries. The results revealed that the topics of highest interest are apiary health and pest control and the management of the colonies throughout the year. The beekeepers update their knowledge through family, complemented by professional training, with participants preferring in-person courses as well as, in the workplace or in internships. The learning methodologies they consider most useful are project-based learning and learning through gamification. The videos and paper books or manuals are particularly valued as learning materials, and practical exercises are considered the most helpful assessment format. Finally, considering the effect of sociodemographic variables on the learning experiences and preferences of beekeeping actors, it was observed that the country was the most influential of the variables under study. In conclusion, this work revealed valuable information that should be used to design professional training actions to help the professionals in the beekeeping sector enhance their competencies and be better prepared to manage their activities successfully.
- Professional Training in Beekeeping: A Cross-Country Survey to Identify Learning OpportunitiesPublication . Guiné, Raquel P. F.; Oliveira, Jorge; Coelho, Catarina; Costa, Daniela; Correia, Paula; Esteves Correia, Helena; Dahle, B.; Oddie, M.; Raimets, R.; Karise, R.; Tourino, L.; Basile, S.; Buonomo, E.; Stefanic, I.; Costa, Cristina Amaro DaHabitat loss, climate change, and other environmental degradations pose severe challenges to beekeepers. Therefore, this sector needs to rely on updated information so that the intervening actors can deal with the problems. In this context, and assuming that professional training can greatly help those acting in the beekeeping sector, this work intended to investigate the gaps in the updated knowledge of beekeepers and how these can be filled through lifelong learning. The research was conducted in seven European countries (Croatia, Estonia, Finland, Italy, Norway, Portugal, and Spain). The data were collected through a questionnaire survey translated into the native languages of all participating countries. The results revealed that the topics of highest interest are apiary health and pest control and the management of the colonies throughout the year. The beekeepers update their knowledge through family, complemented by professional training, with participants preferring in-person courses as well as, in the workplace or in internships. The learning methodologies they consider most useful are project-based learning and learning through gamification. The videos and paper books or manuals are particularly valued as learning materials, and practical exercises are considered the most helpful assessment format. Finally, considering the effect of sociodemographic variables on the learning experiences and preferences of beekeeping actors, it was observed that the country was the most influential of the variables under study. In conclusion, this work revealed valuable information that should be used to design professional training actions to help the professionals in the beekeeping sector enhance their competencies and be better prepared to manage their activities successfully.
- Honey recipesPublication . Correia, Paula; Costa, Daniela; Correia, Helena; Coelho, Catarina; Oliveira, Jorge; Guiné, Raquel; Oddie, Melissa; Dahle, Bjorn; Basile, Salvatore; Alvarez, Alba; Karise, Reet; Raimets, Risto; Lederer, Vedran; Costa, Cristina Amaro