Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- Fatores de risco em saúde mental : contributos para o bem-estar biopsicossocial dos profissionais da saúdePublication . Martins, Conceição; Campos, Sofia; Duarte, João; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia; Batoca Silva, ErnestinaCONTEXTO: A nossa investigação estuda o stress no trabalho e a sua relação com a saúde mental. Descrevemos fatores específicos e de risco psicossocial no trabalho, particularmente no trabalho dos enfermeiros, e as suas implicações para a saúde mental e para o bem-estar biopsicossocial, tais como: Tipo de trabalho; Conteúdo do trabalho; Desempenho de papel; Relações interpessoais e grupais; Desenvolvimento da carreira; Novas tecnologias e Aspetos organizacionais. OBJETIVO(S): O objetivo fundamental foi estudar a influência de algumas variáveis pessoais e situacionais de risco biopsicossocial na saúde mental e no bem-estar dos profissionais de saúde, em contexto hospitalar METODOLOGIA: Trata-se de um estudo quantitativo, transversal e descritivo, do tipo correlacional. A recolha de informação obedeceu a um protocolo constituído por dados pessoais e as escalas: Satisfação geral do trabalho, Questionário geral de saúde, Questionário de saúde, Escala de fadiga crónica, Escala de ansiedade cognitiva-somática, Inventário de personalidade de Eysenck, Inventário clínico de autoconceito, Inventário de resolução de problemas, Questionário de vulnerabilidade ao stress e Questionário de stress ao trabalho. A amostra foi não probabilística intencional, constituída por 570 enfermeiros, a laborarem por turnos e em regime normal, no contexto hospitalar, perfazendo, no final, 360 enfermeiros. RESULTADOS: Os principais resultados apontam o seguinte: Os enfermeiros manifestam algum descontentamento com o ambiente de trabalho; A globalidade da amostra demonstra índices de saúde baixos; Regra geral, todos os enfermeiros estão vulneráveis ao stress; Em relação ao stress produzido pelas circunstâncias organizacionais, a totalidade da amostra revela elevados índices de stress e o seu bem-estar biopsicossocial, manifestamente afetado. CONCLUSÕES: Destes resultados fomos levados a concluir que quanto maior for a fadiga crónica, o neuroticíssimo e a ansiedade cognitiva, maior será a tendência dos enfermeiros para diminuírem a autorresponsabilização e o medo. Esta relação pode tornar-se circular e levar a comportamentos desajustados como, por exemplo, indiferença, desinteresse, relações interpessoais conflituosas, entre outros aspetos. As consequências de tais comportamentos poderão traduzir-se em absentismo, erros de desempenho ou vontade de abandonar a instituição.
- Family-school cooperation in the context of inclusion of children with special educational needsPublication . Rodrigues, Florbela Batista; Campos, Sofia; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia; Martins, ConceiçãoAlthough current legislative measures recognize parents participation in school life, several difficulties remain and many barriers need to be broken down as there are still uncomfortable situations to be dealt with between school and parents. In this context, the aim of this study is to identify and to interpret parents, teachers and students’ opinions concerning parental involvement and participation in their children's school life. This study was carried out in an interpretative and descriptive paradigm which involves children with Special Educational Needs (SEN), their families and the relationship between them and the schools their children are attending. It is a exploratory, cross-sectional study, with convenience sample of 119 parents, 22 kindergarten teachers and teachers and 168 students attending a school situated in a rural area in the interior centre of Portugal. The four instruments used were adapted from Zenhas, A. (2006) and Dias, J. (1999). The results were analyzed through a descriptive statistics program, SPSS 19.0, which allowed us to discover that parents’ participation in their children's school life is still very incipient. The conclusion that it is up to school to assume a relevant role in coordinating with the families, to outline the objectives of the intervention and which strategies should be adopted to enable the increasing level of participation of families and implement policy measures where all stakeholders (parents, students with special educational needs and teachers) feel more included.
- Emotional inteligence and quality of life in special education teachersPublication . Campos, Sofia; Martins, Rosa; Martins, Conceição; Margarida Correia Balula Chaves, Cláudia; Duarte, JoãoAbstract: The main aim of this study is to evaluate the emotional intelligence of special education teachers, who work with handicapped children and teenagers in public elementary and secondary schools, so as to understand which variables can influence emotional intelligence of view of special education teachers. In our empirical research, we apply the "EQ-map" scale, which allowed us to evaluate the Emotional Quotient of a group of special education teachers specializing in mental and motor areas as well as visual and auditory disabilities. In this sense, our main results show that in our sample emotional intelligence is located mostly in vulnerability levels and need for attention, which varies inversely with Life occurrences and general health and positively with the Quality of Life and Satisfaction, Relationship Quotient and Optimal Performance. This is a descriptive epidemiological, cross-sectional and correlational study.