Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
729.76 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste estudo procuramos compreender o contributo das práticas de leitura no jardim de infância para a edificação de trajetórias literácitas propiciadoras da promoção da interculturalidade e da inclusão, face aos objetivos traçados no âmbito do domínio da Linguagem Oral e Abordagem à Escrita (conciliando-o transversalmente com a área de Formação Pessoal e Social). A nossa análise incide em dois livros: Dançar nas nuvens, de Vanina Starkoff e Como Tu, de Ana Luísa Amaral, contemplando: i) os elementos paratextuais; ii) os temas; iii) o papel do/a educador/a na sua mediação. Destaca-se a importância de práticas de leitura precoce.
In this study, we sought to understand the contribution of reading practices in kindergarten to the construction of literacy paths, encouraging the promotion of interculturality and inclusion, in view of the objectives set in the field of Oral Language and Approach to Writing (reconciling it transversally with the area of Personal and Social Training). Our analysis focuses on two books: Dançar nas nuvens, by Vanina Starkoff and Como Tu, by Ana Luísa Amaral, contemplating: i) the paratextual elements; ii) the themes; iii) the role of the educator in their mediation. The analysis performed highlights the importance of early reading practices.
In this study, we sought to understand the contribution of reading practices in kindergarten to the construction of literacy paths, encouraging the promotion of interculturality and inclusion, in view of the objectives set in the field of Oral Language and Approach to Writing (reconciling it transversally with the area of Personal and Social Training). Our analysis focuses on two books: Dançar nas nuvens, by Vanina Starkoff and Como Tu, by Ana Luísa Amaral, contemplating: i) the paratextual elements; ii) the themes; iii) the role of the educator in their mediation. The analysis performed highlights the importance of early reading practices.
Description
Keywords
Interculturalidade Literacia emergente Livro Leitura Educação Pré-Escolar
Citation
Melão, D. (2017). Interculturalidade e inclusão: o contributo das práticas de leitura na Educação Pré-Escolar. Revista de estudios e investigación en psicología y educación. Vol. Extr. 8, 68-72. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.08.2719
Publisher
Universidade da Coruña/Universidade do Minho