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Impacto de um programa de competências parentais no stress e competências de atenção plena

dc.contributor.authorSantos, Ana Isabel Pratas Martins dos
dc.contributor.authorMartins, Emília
dc.contributor.authorMagalhães, Cátia
dc.contributor.authorMendes, Francisco
dc.contributor.authorFernandes, Rosina
dc.contributor.authoret al.
dc.date.accessioned2021-03-18T14:49:29Z
dc.date.available2021-03-18T14:49:29Z
dc.date.issued2020
dc.date.updated2021-03-15T10:30:33Z
dc.description.abstractObjective: To analyze the impact of the Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Program in parenting skills, parenting stress, and mindfulness skills in a group of parents and children. Methods: This investigative intervention was based on the application of a pre-test and a post-test before and after the implementation of the ACT-RSK Program. The program consisted of eight weekly 90-minute sessions conducted with a sample of 22 parents from Central Portugal. The ACT-RSK Program questionnaires, Parenting Stress Index (PSI), Interpersonal Mindfulness in Parenting (IM-P) scale, and a socio-demographic questionnaire were used. A descriptive and inferential analysis (Wilcoxon) was conducted using the Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS, v. 24) with a 95% confidence interval. Results: Participants showed improvement from pre-test to post-test in all four program dimensions: Parenting Style (M=36.32±6.61 vs. M=48.50±4.31; p<0.01); Electronic Media (M=24.73±3.90 vs. M=30.73±2.90; p≤0.01); Child Development (M=55.18±11.82 vs. M=73.55±4.04; p≤0.01); and Parental Behavior (M=34.23±7.83 vs. M=43.05±2.81; p≤0.01). Likewise, significant improvement was seen in the Interpersonal Mindfulness in Parenting (IM-P) scale’s results (Z=-3.929, p=0.000) and in parenting stress, which decreased from a very high (91.59) to a medium level (74.45). Conclusion: Data show the ACT-RSK had a positive effect and improved study variables.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: Analisar o impacto da frequência do Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Programe nas competências parentais, no stress parental e nas competências de atenção plena, de um grupo de pais de crianças. Métodos: Realizou-se uma investigação-ação, utilizando um pré e pós-teste, tendo por referência a implementação do programa ACT-RSK, em 8 sessões de 90 minutos com periodicidade semanal, numa amostra de 22 pais da região Centro de Portugal. Utilizaram-se os questionários do Programa ACT-RSK, o Índice de Stress Parental, a Escala de Mindfulness Interpessoal na Parentalidade e um questionário sociodemográfico. A análise descritiva e inferencial (Wilcoxon) foi realizada com recurso ao Statistical Package fos Social Sciences (SPSS – IBM 24), com grau de confiança de 95%. Resultados: Os participantes melhoraram, do pré para pós-teste, nas 4 dimensões do programa: estilos parentais (M=36.32±6.61 vs. M=48.50±4.31; p<0.01); meios de comunicação (M=24.73±3.90 vs. M=30.73±2.90; p≤0.01); desenvolvimento infantil (M=55.18±11.82 vs. M=73.55±4.04; p≤0.01); e comportamento dos pais (M=34.23±7.83 vs. M=43.05±2.81; p≤0.01). Destacam-se, igualmente, melhorias consideráveis nos resultados da Escala de Mindfulness Interpessoal na Parentalidade (Z=-3.929, p=0.000) e no stress parental, que desceu do nível muito elevado (91.59) para o nível médio (74.45). Conclusão: Constata-se o impacto positivo do ACT-RSK na melhoria das variáveis estudadas.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: Analizar el impacto de la frecuencia del Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Programe en las competencias parentales, en el estrés parental y en las competencias de atención plena de un grupo de padres de niños. Métodos: Se realizó una investigación-acción utilizando un pretest y postest en la implementación del programa ACT-RSK, en 8 sesiones de 90 minutos con frecuencia semanal, en una muestra de 22 padres de la región Centro de Portugal. Se utilizaron los cuestionarios del programa ACT-RSK, el Índice de Estrés Parental, la Escala de Mindfulness Interpersonal en la Paternidad y un cuestionario sociodemográfico. El análisis descriptivo e inferencial (Wilcoxon) fue realizado con el Statistical Package for Social Sciences (SPSS – IBM 24), con nivel de confianza de 95 %. Resultados: Del pretest al postest, los participantes demostraron una mejora en las cuatro dimensiones del programa: estilos parentales (M=36,32±6,61 vs. M=48,50±4,31; p<0,01); medios de comunicación (M=24,73±3,90 vs. M=30,73±2,90; p≤0,01); desarrollo infantil (M=55,18±11,82 vs. M=73,55±4,04; p≤0,01); y comportamiento de los padres (M=34,23±7,83 vs. M=43,05±2,81; p≤0,01). Además, se destacan mejoras considerables en los resultados de la Escala de Mindfulness Interpersonal en la Paternidad (Z=-3,929, p=0,000) y el en estrés parental, que se redujo de un nivel muy elevado (91,59) a un nivel medio (74,45). Conclusión: Se verifica un impacto positivo del ACT-RSK en la mejora de las variables estudiadas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSantos AI, Martins EC, Magalhães CC, Mendes FE, Fernandes RI. Effects of a parenting education program on parenting skills, parenting stress, and mindfulness skills. Acta Paul Enferm. 2020;33:eAPE20190282pt_PT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.37689/acta- ape/2020AE02826pt_PT
dc.identifier.issn0103-2100
dc.identifier.issn1982-0194
dc.identifier.slugcv-prod-2114547
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.19/6704
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectnonprofessionalpt_PT
dc.subjectParental educationpt_PT
dc.subjectParentingpt_PT
dc.subjectMindfulnesspt_PT
dc.subjectChild rearingpt_PT
dc.titleImpacto de um programa de competências parentais no stress e competências de atenção plenapt_PT
dc.typejournal article
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oaire.citation.conferencePlaceBrasilpt_PT
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oaire.citation.titleActa Paulista de Enfermagempt_PT
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