Publication
Impacto de um programa de competências parentais no stress e competências de atenção plena
dc.contributor.author | Santos, Ana Isabel Pratas Martins dos | |
dc.contributor.author | Martins, Emília | |
dc.contributor.author | Magalhães, Cátia | |
dc.contributor.author | Mendes, Francisco | |
dc.contributor.author | Fernandes, Rosina | |
dc.contributor.author | et al. | |
dc.date.accessioned | 2021-03-18T14:49:29Z | |
dc.date.available | 2021-03-18T14:49:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.updated | 2021-03-15T10:30:33Z | |
dc.description.abstract | Objective: To analyze the impact of the Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Program in parenting skills, parenting stress, and mindfulness skills in a group of parents and children. Methods: This investigative intervention was based on the application of a pre-test and a post-test before and after the implementation of the ACT-RSK Program. The program consisted of eight weekly 90-minute sessions conducted with a sample of 22 parents from Central Portugal. The ACT-RSK Program questionnaires, Parenting Stress Index (PSI), Interpersonal Mindfulness in Parenting (IM-P) scale, and a socio-demographic questionnaire were used. A descriptive and inferential analysis (Wilcoxon) was conducted using the Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS, v. 24) with a 95% confidence interval. Results: Participants showed improvement from pre-test to post-test in all four program dimensions: Parenting Style (M=36.32±6.61 vs. M=48.50±4.31; p<0.01); Electronic Media (M=24.73±3.90 vs. M=30.73±2.90; p≤0.01); Child Development (M=55.18±11.82 vs. M=73.55±4.04; p≤0.01); and Parental Behavior (M=34.23±7.83 vs. M=43.05±2.81; p≤0.01). Likewise, significant improvement was seen in the Interpersonal Mindfulness in Parenting (IM-P) scale’s results (Z=-3.929, p=0.000) and in parenting stress, which decreased from a very high (91.59) to a medium level (74.45). Conclusion: Data show the ACT-RSK had a positive effect and improved study variables. | pt_PT |
dc.description.abstract | Objetivo: Analisar o impacto da frequência do Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Programe nas competências parentais, no stress parental e nas competências de atenção plena, de um grupo de pais de crianças. Métodos: Realizou-se uma investigação-ação, utilizando um pré e pós-teste, tendo por referência a implementação do programa ACT-RSK, em 8 sessões de 90 minutos com periodicidade semanal, numa amostra de 22 pais da região Centro de Portugal. Utilizaram-se os questionários do Programa ACT-RSK, o Índice de Stress Parental, a Escala de Mindfulness Interpessoal na Parentalidade e um questionário sociodemográfico. A análise descritiva e inferencial (Wilcoxon) foi realizada com recurso ao Statistical Package fos Social Sciences (SPSS – IBM 24), com grau de confiança de 95%. Resultados: Os participantes melhoraram, do pré para pós-teste, nas 4 dimensões do programa: estilos parentais (M=36.32±6.61 vs. M=48.50±4.31; p<0.01); meios de comunicação (M=24.73±3.90 vs. M=30.73±2.90; p≤0.01); desenvolvimento infantil (M=55.18±11.82 vs. M=73.55±4.04; p≤0.01); e comportamento dos pais (M=34.23±7.83 vs. M=43.05±2.81; p≤0.01). Destacam-se, igualmente, melhorias consideráveis nos resultados da Escala de Mindfulness Interpessoal na Parentalidade (Z=-3.929, p=0.000) e no stress parental, que desceu do nível muito elevado (91.59) para o nível médio (74.45). Conclusão: Constata-se o impacto positivo do ACT-RSK na melhoria das variáveis estudadas. | pt_PT |
dc.description.abstract | Objetivo: Analizar el impacto de la frecuencia del Adults and Children Together Raising Safe Kids (ACT-RSK) Programe en las competencias parentales, en el estrés parental y en las competencias de atención plena de un grupo de padres de niños. Métodos: Se realizó una investigación-acción utilizando un pretest y postest en la implementación del programa ACT-RSK, en 8 sesiones de 90 minutos con frecuencia semanal, en una muestra de 22 padres de la región Centro de Portugal. Se utilizaron los cuestionarios del programa ACT-RSK, el Índice de Estrés Parental, la Escala de Mindfulness Interpersonal en la Paternidad y un cuestionario sociodemográfico. El análisis descriptivo e inferencial (Wilcoxon) fue realizado con el Statistical Package for Social Sciences (SPSS – IBM 24), con nivel de confianza de 95 %. Resultados: Del pretest al postest, los participantes demostraron una mejora en las cuatro dimensiones del programa: estilos parentales (M=36,32±6,61 vs. M=48,50±4,31; p<0,01); medios de comunicación (M=24,73±3,90 vs. M=30,73±2,90; p≤0,01); desarrollo infantil (M=55,18±11,82 vs. M=73,55±4,04; p≤0,01); y comportamiento de los padres (M=34,23±7,83 vs. M=43,05±2,81; p≤0,01). Además, se destacan mejoras considerables en los resultados de la Escala de Mindfulness Interpersonal en la Paternidad (Z=-3,929, p=0,000) y el en estrés parental, que se redujo de un nivel muy elevado (91,59) a un nivel medio (74,45). Conclusión: Se verifica un impacto positivo del ACT-RSK en la mejora de las variables estudiadas. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Santos AI, Martins EC, Magalhães CC, Mendes FE, Fernandes RI. Effects of a parenting education program on parenting skills, parenting stress, and mindfulness skills. Acta Paul Enferm. 2020;33:eAPE20190282 | pt_PT |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.37689/acta- ape/2020AE02826 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0103-2100 | |
dc.identifier.issn | 1982-0194 | |
dc.identifier.slug | cv-prod-2114547 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.19/6704 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.subject | Education | pt_PT |
dc.subject | nonprofessional | pt_PT |
dc.subject | Parental education | pt_PT |
dc.subject | Parenting | pt_PT |
dc.subject | Mindfulness | pt_PT |
dc.subject | Child rearing | pt_PT |
dc.title | Impacto de um programa de competências parentais no stress e competências de atenção plena | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Brasil | pt_PT |
oaire.citation.endPage | 7 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 1 | pt_PT |
oaire.citation.title | Acta Paulista de Enfermagem | pt_PT |
oaire.citation.volume | 33 | pt_PT |
person.familyName | Figueiredo Martins | |
person.familyName | Magalhães | |
person.familyName | Mendes | |
person.familyName | Fernandes | |
person.givenName | Emília da Conceição | |
person.givenName | Cátia | |
person.givenName | Francisco | |
person.givenName | Rosina | |
person.identifier | 2530667 | |
person.identifier.ciencia-id | 4119-B43E-DA69 | |
person.identifier.ciencia-id | 0F15-1BF9-D79F | |
person.identifier.ciencia-id | 5813-44AB-188B | |
person.identifier.ciencia-id | CE14-B0FC-525D | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-3438-452X | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-8504-8676 | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-6630-9831 | |
person.identifier.rid | O-6559-2018 | |
person.identifier.scopus-author-id | 56708107400 | |
rcaap.cv.cienciaid | 4119-B43E-DA69 | Emília da Conceição Figueiredo Martins | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 133373f4-2886-4c2a-95d2-df14b42e0f32 | |
relation.isAuthorOfPublication | 73f21d0b-f012-41c1-a309-789662cbc6d1 | |
relation.isAuthorOfPublication | 3a6bd870-8c94-47c1-80df-7f7a9933dad1 | |
relation.isAuthorOfPublication | f5dc54ec-af0e-44fc-a61e-deac3247c2a3 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 73f21d0b-f012-41c1-a309-789662cbc6d1 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- APE_2020_1.1__Publicacao_APE_Eng_1982-0194-ape-33-eAPE20190282_(7).pdf
- Size:
- 851.16 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.82 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: