Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The neuropsychomotor impact of capoeira on people with intellectual disabilities: a case study

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Em função dos avanços conquistados a nível de inclusão socioeducacional, buscamos compreender melhores estratégias para o desenvolvimento de pessoas com deficiência intelectual e do desenvolvimento (DID). Objetivo: Identificar qual o impacto neuropsicomotor que uma intervenção de capoeira promove em pessoas com DID. Métodos: estudo de caso, com uma abordagem qualitativa de cunho exploratório. O local do estudo foi a Associação Pestalozzi de Fortaleza, Ceará – Brasil. Participaram 10 alunos com DID. Foi aplicado uma entrevista semiestruturada com os pais, professores e profissionais que acompanharam os participantes da pesquisa. As entrevistas foram analisadas pela análise de conteúdo de Bardin (2015) e seguiram as seguintes categorias: motricidade, aspectos psicológicos, aspectos sociais e aprendizagens escolares. Os impactos foram observados nos aspectos sociais, psicológicos e psicomotores de acordo com os pais, professores e profissionais entrevistados. Conclusão: Concluímos que um programa de intervenção com capoeira para pessoas com DID promove mudanças positivas nos aspectos neuropsicomotores.
Due to the advances made in terms of socio-educational inclusion, we seek to understand better strategies for the development of people with intellectual and developmental disabilities (IDD). Objective: To identify the neuropsychomotor impact that a capoeira intervention promotes in people with intellectual and developmental disability (IDD). Methods: case study, with an exploratory qualitative approach. The study site was the Pestalozzi Association in Fortaleza, Ceará – Brazil. 10 students with IDD. A semi-structured interview was applied with parents, teachers and professionals who accompanied the research participants. The interviews were analyzed using Bardin's (2015) content analysis and followed the following categories: motricity, psychological aspects, social aspects, and school learning. The impacts were observed in the social, psychological, and psychomotor aspects according to the parents, teachers and professionals interviewed. Conclusion: We conclude that an intervention program with capoeira for people with IDD promotes positive changes in neuropsychomotor aspects.

Description

Keywords

Desenvolvimento Psicomotor Pessoas com deficiência Capoeira Psychomotor development People whit Disability

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue