Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.63 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo
Com a realização deste trabalho pretendemos objetivar o contributo das práticas
artístico-pedagógicas itinerantes no contexto educativo. Consideramos este projeto em
animação artística como uma ferramenta teórico-prática que pretende reforçar a
posição da arte e da cultura na sociedade escolar, como um meio de transformação
social e gerador de atos criativos nas crianças, através do teatro na escola. Para o
desenvolvimento e apresentação deste projeto, selecionámos o agrupamento de
escolas de Tondela. Sugerimos, ainda, uma análise compreensiva, assente numa
metodologia de investigação-ação, sustentada pelo cruzamento de dados teóricos e
informações obtidas junto de “pessoas chave”. O projeto de criação artística, “O Zoo
do Joaquim”, alia o teatro de objetos com a reutilização/reciclagem de materiais, numa
atividade de educação artística e/ou pela arte.
Abstract This essay aims to objectify the contribution of the artistic and pedagogic itinerant practices in the educational context. We considered this project about artistic animation as a theoretical and practice tool which intends to strengthen the position of art and culture in scholar society, being a way of social transformation and an originator of creativity in children, through theater in school. We selected some schools in Tondela to develop and present this project. We suggested a comprehensive analysis, based on a methodology of investigation and action, supported by the comparison of theoretical data and information obtained from “key people”. The project of artistic creation, “O Zoo do Joaquim” combines the theater of objects with reused/recycled materials, in an activity of artistic education and/or through art.
Abstract This essay aims to objectify the contribution of the artistic and pedagogic itinerant practices in the educational context. We considered this project about artistic animation as a theoretical and practice tool which intends to strengthen the position of art and culture in scholar society, being a way of social transformation and an originator of creativity in children, through theater in school. We selected some schools in Tondela to develop and present this project. We suggested a comprehensive analysis, based on a methodology of investigation and action, supported by the comparison of theoretical data and information obtained from “key people”. The project of artistic creation, “O Zoo do Joaquim” combines the theater of objects with reused/recycled materials, in an activity of artistic education and/or through art.
Description
Keywords
Educação Artística Criação/Animação Artística Itinerância artística Criatividade Teatro- Escola
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Viseu. Escola Superior de Educação de Viseu