Repository logo
 
Publication

Perspectivas de Professores de Matemática sobre o Humor e o seu Valor Educacional

dc.contributor.authorMenezes, Luís
dc.contributor.authorFernandes, José António
dc.contributor.authorViseu, Floriano
dc.contributor.authorRibeiro, António Augusto Gaspar
dc.contributor.authorFlores, Pablo
dc.date.accessioned2020-04-20T14:36:29Z
dc.date.available2020-04-20T14:36:29Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractAt present, humour has an increasing acceptance and appreciation, because we recognize the positive contributions to the well-being of people in contexts as diverse as health, business, and entertainment. What happens in Education and, in particular, in Mathematics teaching? To answer this question, we designed this quantitative study with a sample of 1088 Iberian mathematics teachers (Portuguese and Spanish), that teach from the early years through to higher education. Through the use of a questionnaire, we seek to find out if Portuguese and Spanish teachers who teach Mathematics, throughout the various levels of education, appreciate humor, what perspective they have of it and its educational value, and if they use it in teaching the discipline. The study also sought to determine if the teaching level in which teachers teach mathematics has an influence on the perception and use of humor for instructional purposes. The study also investigates if there are any significant differences between Portuguese and Spanish teachers in relation to these aspects. The results show that the overwhelming majority of teachers, at all levels of teaching, recognize the meaning of humor, consider that they have a sense of humor, justify its use in mathematics teaching and have already seen it being used or used it in their classes, with the goal of creating a good learning environment and making students think. The study reveals differences among teachers at different levels of teaching, indicating that there is a greater predisposition of teachers in the initial years, in comparison to other years, to value and use humor in mathematics teaching. The study also reveals differences between Portuguese and Spanish teachers, with Portuguese presenting a higher average agreement in most items.pt_PT
dc.description.abstractO humor tem uma aceitação crescente, por se lhe reconhecer contributos positivos para o bem-estar das pessoas, em contextos como a saúde e as empresas. O que acontece na Educação, em particular, no ensino da Matemática? Na procura desta resposta, desenhamos este estudo, de natureza quantitativa, com uma amostra de 1088 professores de Matemática (portugueses e espanhóis). Com recurso a inquérito, averigua se professores que ensinam Matemática, ao longo dos diversos níveis de ensino, apreciam o humor, que perspectiva têm dele e do seu valor educativo e se o utilizam no ensino. O estudo averigua, ainda, se o nível de ensino em que lecionam tem influência na perceção e uso do humor com fins instrucionais. O estudo procura verificar se há diferenças significativas entre os professores portugueses e espanhóis em relação a estes aspectos. Os resultados revelam que a maioria dos professores, de todos os níveis de ensino, reconhecem o significado de humor, consideram que têm sentido dehumor, justificam o seu uso no ensino da Matemática e já o viram utilizar ou utilizam nas aulas, com o objetivo de criar bom ambiente de aprendizagem e de fazer pensar os alunos. O estudo revela diferenças entre os professores dos diversos níveis de ensino, indicando que existe maior predisposição dos professores dos Anos Iniciais, comparativamente com os demais, para valorizar e utilizar o humor no ensino. O estudo revela também diferenças entre professores portugueses e espanhóis, sendo os portugueses a apresentarem uma média de concordância superior na generalidade dos itens.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/1980-4415v34n66a16pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.19/6265
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relationFCT/IPVpt_PT
dc.subjectHumourpt_PT
dc.subjectMathematics Teachingpt_PT
dc.subjectTeachers perspectivespt_PT
dc.subjectTeaching levels.pt_PT
dc.titlePerspectivas de Professores de Matemática sobre o Humor e o seu Valor Educacionalpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage353pt_PT
oaire.citation.issue66pt_PT
oaire.citation.startPage332pt_PT
oaire.citation.titleBolema: Boletim de Educação Matemáticapt_PT
oaire.citation.volume34pt_PT
person.familyNameMenezes
person.familyNameGaspar Ribeiro
person.givenNameLuís
person.givenNameAntónio Augusto
person.identifier.ciencia-id1C11-801E-A8FE
person.identifier.orcid0000-0002-8978-8900
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication3a32117a-c737-4465-8f56-5e98a30728db
relation.isAuthorOfPublicationb4b78fc6-fe53-4285-8e96-2b8e80e7cbd3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb4b78fc6-fe53-4285-8e96-2b8e80e7cbd3

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
1980-4415-bolema-34-66-0332.pdf
Size:
459.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.79 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: