CI&DEI - Resumos de eventos científicos não indexados à WoS/Scopus
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing CI&DEI - Resumos de eventos científicos não indexados à WoS/Scopus by Author "Felizardo, Sara"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A análise SWOT como ferramenta de diagnóstico e apoio à construção de estratégias de intervenção socioeducativa: o caso de uma família multidesafiadaPublication . Jales Ribeiro, Esperança; Felizardo, Sara; Pascoal, Cristiana; Moreira, AnaEste trabalho tem como objetivo refletir sobre a intervenção socioeducativa junto de famı́lias multidesafiadas valorizando-se a elaboração de estratégias resultantes da análise SWOT (Strenghs, (Weaknesses, Oportunities,Threats) de uma famı́lia. As famı́lias multidesa\iadas são aquelas que se debatem com uma multiplicidade de desafios, ao mesmo tempo que se deparam com condições adversas e desfavoráveis, que afetam e condicionam a sua adaptação e desenvolvimento. Sabe-se que a forma como estas famı́lias têm sido descritas no respeitante ao seu funcionamento e organização tem estado essencialmente focada nas suas vulnerabilidades. O estado da arte, nesta matéria, tem vindo, por sua vez, nos últimos anos, a evidenciar a emergência da intervenção focada em fatores de competência, forças e recursos familiares, ao invés de o fazer em possı́veis déficits ou fragilidades. Evidencia-se o papel da análise SWOT como forma de orientar o trabalho socioeducativo desenvolvido com uma famı́lia em situação de vulnerabilidade social.
- Entrepreneurship in higher education students of the social areaPublication . Fernandes, Rosina; Sargento, José; Martins, Emília; Mendes, Francisco; Felizardo, SaraIn higher education (IE), entrepreneurship education traditionally occurs in areas of the business world (economics, management). The uncertainty of the labor market requires an entrepreneurial profile, also in the social area. Innovation is increasingly necessary in a social context and the promotion of creativity and design-thinking in the creation of business ideas in these students is crucial. 41 students, 97.5% female, finalists of the Social Education degree, explored their own job creation. An ad hoc questionnaire was used, and responses were submitted to content analysis. The majority (92.6%) showed interest in starting a new company and the others were motivated to innovate existing companies. The investment intention focused on supporting elderly in the community (32.6%) or in institutions (10.8) and people with disabilities (21.7%). Support for the community in general and for minority groups emerged with 10.8% each. The development of community intervention projects and home support services registered, respectively, 46.3% and 36.5%. The majority of students intend to support the business through foreign capital, namely bank loans (41.4%). With less representativeness, own capital (eg anticipation of unemployment benefits - 12.1%) emerged and 36.5% of students did not anticipate the financial support of creating their own jobs. The results are encouraging in relation to students with signs of entrepreneurship in less common areas (social area). Doubts about financial support may result from less investment in these students, highlighting an important path to be taken by higher education institutions.