Browsing by Author "Chaves, Cláudia"
Now showing 1 - 10 of 44
Results Per Page
Sort Options
- Adaptação Portuguesa da Escala de Qualidade de Vida para Pessoas com EsquizofreniaPublication . Pinho, Lara Guedes de; Pereira, Anabela; Chaves, CláudiaA esquizofrenia é uma doença mental grave e crónica que acomete a qualidade de vida de quem dela padece. A Quality of Life Scale (QLS), de Heinrichs, Hanlon e Carpenter, 1984, é uma das escalas específicas mais utilizadas a nível internacional para a avaliar. Por não existir em Portugal nenhum instrumento ajustado para a esquizofrenia, este estudo tem como objetivo proceder à adaptação e validação para a população portuguesa desta escala, na sua versão reduzida, com 7 itens. A amostra foi constituída por 282 participantes com diagnóstico de esquizofrenia de diferentes instituições do país. A análise das qualidades psicométricas (análise fatorial exploratória e consistência interna) do instrumento avaliado mostrou índices adequados de fidedignidade e validade, consistentes com os dados internacionais existentes. Estes resultados justificam a utilização do mesmo no contexto português.
- Attitudes of women regarding the voluntary interruption of pregnancyPublication . Ferreira, Manuela; Fernandes, Bruno; Duarte, João; Chaves, CláudiaAbstract: Problem Statement: The voluntary interruption of pregnancy has been a controversial topic in economically developed societies, covering multiple perspectives and mobilizing human, ethical, social, psychological, political, technical and economic. Research Questions: What are the attitudes of women regarding the voluntary interruption of pregnancy? Purpose of the Study: Analyse the influence of socio-demographic variables on attitudes, obstetric variables and attitudes regarding the voluntary interruption of pregnancy; Investigate the influence of self-esteem in attitudes regarding the voluntary interruption of pregnancy; Relate the variables of family and social context with attitudes regarding the voluntary interruption of pregnancy. Research Methods: A quantitative study, with 101 women who voluntarily interrupted their pregnancy in Portugal. Data collection through a questionnaire with socio-demographic and obstetric history component and Family Functionality (Smilkstein 1978, Azevedo & Matos, 1989); Self Esteem Scale (Rosenberg, 1965, Santos & Maia, 1999, 2003); Satisfaction with Social Support (Ribeiro, 1999); Satisfaction in Areas of Conjugal Life (Narciso & Costa, 1996). Findings: The women's ages ranged between 16 and 49 years, 61.4% were single / divorced, 48.3% are in their second pregnancy. In Social Support, “full intimacy”, “total social support” and Satisfaction in areas of conjugal life, “sexuality” and “full autonomy”, have predictive power (p < 0.05) over the attitudes of women regarding the voluntary interruption of pregnancy. Conclusions: The knowledge of the attitudes of women regarding the voluntary interruption of pregnancy, will produce reflections in the specialized care, in the context of family planning and preconception and psychological support, aiming for excellence of the practices in maternal health, obstetrics and gynaecology.
- Avaliação da prática da educação para a saúde na área da sida nos cuidados de saúde primáriosPublication . Chaves, Cláudia; Duarte, João; Ferreira, Manuela; Dionísio, RuiEntre múltiplos problemas que hoje afectam o utente infectado pelo VIH/SIDA, emerge uma questão de fundo relacionada com a sua interacção com os serviços de saúde primários, sobretudo as atitudes e comportamentos dos profissionais de saúde em relação aos utentes infectados, e a informação e conhecimentos que os profissionais de saúde detêm em relação à SIDA, que influenciam negativamente ou positivamente, de acordo com os contextos, a forma como eles são tratados na nossa sociedade, remetendo-os para uma posição desfavorável. Foi nosso desejo podermos, de alguma forma, contribuir para a consciencialização sobre o potencial dos profissionais de saúde, como agentes educativos, no âmbito da educação para a saúde na área da SIDA. Apontam-se, nesta pesquisa, alguns factores (sócio-demográficos, profissionais, cognitivos e psicológicos) que, de forma diferenciada, afectam a educação para a saúde na área da SIDA. A investigação realizada foi principalmente de tipo quantitativo (descritivo e correlacional), tendo sido precedida de uma análise de 18 entrevistas semi-estruturadas a profissionais de saúde (médicos e enfermeiros) a exercer funções em Centros de Saúde do distrito de Viseu, na qual se baseou a identificação das dimensões e temáticas da educação para a saúde no âmbito da SIDA mais comuns ou expressivas e a construção dos 59 itens da versão inicial da “Escala da Educação para a Saúde” que foi utilizada para medir a variável central. O estudo subsequente baseou-se numa amostra de 190 profissionais de saúde (143 enfermeiros e 47 médicos) de ambos os sexos, com idades compreendidas entre os 22 e 66 anos, a exercer funções nos Centros de Saúde. Dos resultados salienta-se a confirmação empírica da estrutura multidimensional da prática da educação para a saúde, próxima da estrutura de derivação racional baseada na literatura, atestando a complexidade e a abrangência da educação para a saúde no âmbito da SIDA. Por sua vez, os resultados indicam esta actividade como uma experiência subjectiva, não sendo exclusivamente explicada pelas atitudes e comportamentos perante a SIDA. As variáveis de atributo sexo e nível sócio-económico, assim como as variáveis de caracterização profissional, tempo de exercício, vínculo e categoria profissional, e, ainda, as variáveis cognitivas, formação e informação sobre SIDA, não se evidenciaram como relevantes, tendo sido preditoras da educação para a saúde a idade e o auto-conceito no total. Os resultados apontam, assim, a complexidade da prática da educação para a saúde no âmbito da SIDA, devendo as variáveis acima referidas ser tomadas em consideração para uma prática mais intencional e eficaz.
- Competências / sinergias das equipas de saúdePublication . Chaves, CláudiaConsideramos equipa e trabalho em equipa noções que fazem parte da mitologia das profissões relacionadas com a saúde. Ainda, relativamente ao facto da formação dos profissionais a OMS (1988), refere que os mesmos devem ter a oportunidade de aprender a trabalhar em conjunto, assim como, deveria dar-se tanta ou mais importância às competências relacionais (saber – ser, saber – estar) do que às instrumentais (saber – fazer) e cognitivas (saber – saber). Estamos de acordo com GRAÇA (1992), que nos diz que é a este nível que as equipas falham por falta de capacidades em relações humanas, por falta do saber – ser e saber – estar em grupo, por falta de liderança eficaz e por falta da heterogeneidade das competências e papeis.
- Competências/sinergias das equipas de saúdePublication . Chaves, CláudiaConsideramos equipa e trabalho em equipa noções que fazem parte da mitologia das profissões relacionadas com a saúde. Ainda, relativamente ao facto da formação dos profissionais a OMS (1988), refere que os mesmos devem ter a oportunidade de aprender a trabalhar em conjunto, assim como, deveria dar-se tanta ou mais importância às competências relacionais (saber – ser, saber – estar) do que às instrumentais (saber – fazer) e cognitivas (saber – saber). Estamos de acordo com GRAÇA (1992), que nos diz que é a este nível que as equipas falham por falta de capacidades em relações humanas, por falta do saber – ser e saber – estar em grupo, por falta de liderança eficaz e por falta da heterogeneidade das competências e papeis.
- Contributions to the quality of life of chronic renal insufficient patientsPublication . Martins, Conceição; Duarte, João; Chaves, CláudiaIntroduction: Quality of Life of renal insufficient patients cannot be evaluated only on a partial basis, but rather as whole human beings, with their individuality, particularly in their health, social and economic, psychological, emotional, familial and environmental status. Our aim: to assess the quality of life of haemodialysis patients in their variable contexts such as, personal, sociological, physiological, social and emotional lives. Methods: A cross-sectional study was conducted in 4 treatment units in the centre of Portugal. Data collection was carried out by questionnaire divided into various scales and applied to 160 haemodialysis patients. Results: Age, overall anxiety and extroversion are predictive factors of physical functions. Socialeconomic levels, age anxiety and extroversion are relative physical functions. Cognitive anxiety, haemodialysis time, age and a sense of responsibility/demand are predictors of pain. Somatic anxiety, duration of haemodialysis, extroversion and financial support are predictors. Extroversion, cognitive anxiety, age, and total social support are predictors of vitality. Total social support, family Apgar, age and somatic anxiety are predictors of social functions. Social-economical levels, age and physiological performance . Neurological stability is the only predictor of mental health. Age and overall anxiety predicted health changes. Social-economical levels, cognitive anxiety, age and extroversion were general predictors of overall quality of life. Conclusions: We would like to point out through these results, the importance this type of research, in that it has given some contribution to the quality of life of haemodialysis patients.
- Cuidados de saúde primários e a sidaPublication . Chaves, CláudiaOs Cuidados de Saúde Primários (CPS) fazem parte integrante do sistema de saúde do qual constituem o centro, assim como do desenvolvimento social e económico global da comunidade. Proporciona o primeiro nível de contacto do indivíduo, da família e da comunidade, permitindo a aproximação da assistência de saúde o mais perto possível dos locais onde a população vive e trabalha e constituem o primeiro elemento de um processo permanente de assistência de saúde
- Dental caries and oral health behaviours in a portuguese sample of adolescentsPublication . Pereira, Carlos; Veiga, Nélio; Chaves, Cláudia; Nelas, Paula; Amaral, Odete; Coelho, Inês; Correia, Ilídio; Ferreira, Paula; Ferreira, Eduardo; Morais, Helena; Ferreira, ManuelaBackground The frequency of toothbrushing, use of dental floss and regular dental appointments are important behaviours to prevent oral diseases. The objective of this study was to determine the mean of decayed/missing/filled in permanent teeth (DMFT index) and assess the oral health behaviours in a sample of adolescents. Participants and methods A sample of 293 adolescents aged 12 to 18 years old, attending a public school in Sátão, Portugal, was enrolled in this cross-sectional study. A self-administered questionnaire with questions about oral health behaviours and socio-economic status was answered by adolescents in the classroom. Clinical examination of oral health status was carried out according to the World Health Organization criteria to determine the prevalence of dental caries and the DMFT index. Results The prevalence of toothbrushing (twice-a-day or more) was 78.2%, more frequent among the female gender (82.9% vs. 72.3%, p=0.02). Four point one percent of adolescents reported daily flossing, more frequent among female gender (48.4% vs. 37.3%, p=0.04). Sixty-two point five percent had a dental appointment once or more times in the previous twelve months and the most frequent reasons referred were: 74.3% for a dental check-up and 26.2% when having a toothache. The DMFT index was 3.26 and the prevalence of dental caries 40.1% associated with gender (male=33.3% vs female=45.5%, p=0.03), parents´ level of education (<4 yrs=27.3%, 4-12 yrs=44.7% and >12 yrs=22.2%, p=0.02) and fear of the dentist (no=37.8% vs yes=54.3%, p=0.05). Conclusions We found a moderate DMFT index and prevalence of dental caries. One forth of adolescents don´t make a annual dental check-up appointment and visit a dentist only when they have toothache. Oral health community programs and primary preventive strategies should be considered in order to reduce a higher level of oral diseases and improve oral health behaviours.
- Determinants of quality-of-life among a portuguese sample of adolescentsPublication . Amaral, Odete; Pereira, Carlos; Veiga, Nélio; Chaves, Cláudia; Baptista, Marco; Nelas, Paula; Ferreira, Manuela; Coelho, InêsBackground: Adolescents’ health has become an increasingly important issue and the perception of their health related quality-of-life (HRQoL) are influenced by socio-demographic factors and lifestyle habits. Objectives: The aim of this study was to analyze the determinants of HRQoL in a Portuguese sample of adolescents. Methods: A sample of 309 adolescents (66.9% female gender) aged 11 to 19 years old, attending a public school in Sátão, Portugal, was enrolled in this cross-sectional study. A self-administered questionnaire was used to assess social and demographic variables that included the 12-Item Short Form of Medical Outcomes Study (SF12) to assess HRQoL grouped in physical and mental dimensions (lower scores, better quality-of-life). We used the qui-square test to compare proportions and the Kruskal Wallis test to compare continuous variables. Results: The total scores of HRQoL were associated with depressive symptoms (yes=30.80±2.60 vs. no=33.42±2.97, p<0.01). The total scores of HRQoL were not associated with gender (female=33.58±2.81 vs. 33.39±3.26, p=0.62), neither were the mental dimensions (female=131.35±13.37 vs. 130.42±15.53, p=0.61) and physical dimensions (female=183.89±18.72 vs. 182.59±21.74, p=0.61). Total scores of HRQoL were also not associated with age (11-13yrs= 34.00±3.41; 14-16yrs= 33.59±3.22; 17-20yrs= 33.25±2.60, p=0.27), residence area (rural=33.66±3.01 vs. urban=33.24±2.74, p=0.26); alcohol consumption (yes=33.03±2.68 vs. no=33.76±3.13, p=0.06), coffee consumption (yes=33.15±3.11 vs. no=33.77±2.88, p=0.10); smoking habits (yes=33.01±2.56 vs. no=33.72±3.12, p=0.08); sports practice (yes=33.53±3.17 vs. 33.60±2.60, p=0.84) and insomnia (yes=32.44±2.59 vs. 33.08±2.38, p=0.24). Conclusions: The impairment of quality-of-life in adolescents was not associated with socio-demographic variables, but highly associated with depressive symptomatology.
- Eating behaviour effects on health and school performance in adolescentsPublication . Duarte, João; Pestana, Leonor; Coutinho, Emília; Amaral, Odete; Chaves, Cláudia; Nelas, PaulaObjectives: To identify factors associated with academic performance of adolescents, including sociodemographic variables; analyse the inluence of eating behaviour may have in predicting the quality of school performance of adolescents; and analyse the relationship these variables establish among themselves. Design: Quantitative, cross-sectional, analytical, descriptive and correlational, explanatory and retrospective study. Setting: 2nd and 3rd Cycle Basic School in the Viseu Municipality, Portugal, 2011-2012. Participants: Non-probability convenience sampling, consisting of 380 students attending 7th, 8th and 9th grades, aged between 11 and 17 years. Measurements: Data collected by direct questionnaire, with socio-demographic information, eating behaviour, and school performance scale (adapted from Fermin, 2005). Results: The prevalence of adolescents who do not have breakfast was 4.5%. Within adolescents with unhealthy diets, boys commit a higher of percentage food errors (51.3%) and more on 8th and 9th years (35.6%). Academic achievement is higher in girls (P < .001), in the younger students (P < .001) in those with a parent with secondary or higher education (P = .019) and students who have a healthy diet (P = .000). Conclusions: An inadequate eating behaviour and an unhealthy diet are associated with decreased school performance in adolescents. The implications at the individual, family and social level proves to be important to identify risk groups to develop prevention policies in the ield of nutrition education.
