Browsing by Author "Ferreira, Liliana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Effects of Sitagliptin Treatment on Dysmetabolism, Inflammation, and Oxidative Stress in an Animal Model of Type 2 Diabetes (ZDF Rat)Publication . Ferreira, Liliana; Teixeira-de-Lemos, Edite; Pinto, Filipa; Parada, Belmiro; Mega, Cristina; Vala, Helena; Pinto, Rui; Garrido, Patrícia; Sereno, José; Fernandes, Rosa; Santos, Paulo; Velada, Isabel; Melo, Andreia; Nunes, Sara; Teixeira, Frederico; Reis, FlávioThe purpose of this paper is to evaluate the chronic effect of sitagliptin on metabolic profile, inflammation, and redox status in the Zucker Diabetic Fatty (ZDF) rat, an animal model of obese type 2 diabetes. Diabetic and obese ZDF (fa/fa) rats and their controls (ZDF +/+) were treated during 6 weeks with vehicle (control) and sitagliptin (10 mg/kg/bw). Glucose, HbA1c, insulin, Total-c, TGs, IL-1beta, TNF-alpha, CRPhs, and adiponectin were assessed in serum and MDA and TAS in serum, pancreas, and heart. Pancreatic histology was also evaluated. Sitagliptin in diabetic rats promoted a decrease in glucose, HbA1c, Total-c, and TGs accompanied by a partial prevention of insulinopenia, together, with a decrease in CRPhs and IL-1beta. Sitagliptin also showed a positive impact on lipid peroxidation and hypertension prevention. In conclusion, chronic sitagliptin treatment corrected the glycaemic dysmetabolism, hypertriglyceridaemia, inflammation, and hypertension, reduced the severity of the histopathological lesions of pancreatic endocrine and exocrine tissues, together with a favourable redox status, which might be a further advantage in the management of diabetes and its proatherogenic comorbidities.
- (H)isto é Matemática – História da Matemática no ensino da MatemáticaPublication . martins, ana patrícia; Ribeiro, António Augusto Gaspar; Gomes, Helena Margarida dos Santos Vasconcelos; Menezes, Luís; Ferreira, LilianaO estudo da História da Matemática favorece a visão da matemática como um produto da atividade humana, em estreita ligação com o desenvolvimento da sociedade, e a sua integração no ensino da matemática contribui para o desenvolvimento de atitudes positivas dos estudantes em relação à disciplina. Para além disso, tarefas matemáticas com um contexto histórico contribuem para o desenvolvimento de capacidades transversais, como a comunicação e o raciocínio matemáticos. O recurso à história da matemática no ensino da disciplina constitui, também, uma forma inovadora de os professores ensinarem Matemática. Reconhecemos que, em Portugal, são ainda escassos os recursos didáticos que privilegiam o uso da história da matemática no ensino da disciplina, ao nível dos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico (CEB) e também na formação de professores para os primeiros anos de escolaridade. Assim, pretendemos, com este projeto, estudar as potencialidades da integração da história da matemática no ensino da Matemática, tanto no ensino básico como na formação inicial de professores que ensinam Matemática aos primeiros anos. Para isso, começamos por estudar as conceções de professores dos 2.º e 3.º CEB e de futuros professores dos 1.º e 2.º CEB sobre a importância da história da matemática no ensino da disciplina. Procuramos também, numa lógica de desenvolvimento curricular, elaborar tarefas matemáticas baseadas em contextos da história da matemática para a sala de aula, com inclusão de orientações didáticas para a sua exploração.