Browsing by Author "Rodrigues, Maria Aldina"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Educar para os valores através da literatura infantil : um projeto de investigação - ação no 1º ciclo do ensino básicoPublication . Rodrigues, Maria Aldina; Cardoso, Ana Paula; Lopes, Fernando AlexandreO presente trabalho surge no âmbito da docência, tendo como preocupação central a melhoria das relações das crianças com os seus pares, consciencializandoas, assim, para a importância do agir com ética. O principal objetivo desta investigação é o de perceber qual é o contributo das histórias, contadas em contexto de sala de aula, no desenvolvimento de conceitos de amizade, respeito e diferença em alunos do 3º ano de escolaridade. O estudo foi realizado com os alunos de uma turma do 3º ano de uma das escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico do Agrupamento de Escolas Viseu Norte, que, no geral, revelam dificuldades de relacionamento com os colegas e algum desconhecimento do verdadeiro significado de alguns valores, como é o caso da amizade, respeito e diferença. Para o efeito, aplicaram-se vários instrumentos de recolha de dados como uma primeira entrevista, no início da investigação; a observação participante; a análise documental resultante das atividades e diferentes desafios propostos sobre um corpus escolhido de acordo com os objetivos definidos no início do estudo; e, finalmente, uma segunda entrevista aplicada no final do estudo, que servirá para comparar resultados obtidos antes e após a implementação do estudo. Esta investigação permite concluir que a Literatura Infantil tem uma grande importância na promoção e desenvolvimento de valores, na melhoria das relações do Eu com o Outro, assim como no enriquecimento de vocabulário relacionado com a educação para a cidadania. Cada vez mais, na sociedade atual, se exige aos docentes inovação e estratégias diversificadas na educação para a cidadania, podendo-se constatar que a Literatura Infantil é um grande alicerce nesse percurso e uma verdadeira coadjuvante no alcance de resultados positivos.
- Educating for value promotion through literature for children: A primary school action research projectPublication . Rodrigues, Maria Aldina; Cardoso, Ana Paula; Lopes, Fernando Alexandre; Ana, LopesThis study was placed within the context of teaching, and was mainly concerned with the improvement of the relationship between children and their peers, so as to raise their awareness to the importance of an ethical behavior. The main objective of this research study was to understand in what way stories, told in a classroom environment, partook in the development of concepts of friendship, respect and difference among pupils of the 3 rd grade. For this purpose, we carried out an action research work, involving a methodological approach that seeks to change a particular situation in order to improve it, as well as to produce knowledge about the changes therefrom arising, with the participation of the envolved actors themselves. The research encompassed a dynamic process of planning, action, observation and evaluation. The sample was comprised by twelve pupils, seven boys and five girls, aged between eight and nine, attending a 3 rd grade class at a public primary school located in an urban environment, belonging to a school grouping, located in the urban fringe of Viseu, centre region of Portugal. This group was chosen by the researcher due to her previous knowledge of the students in this particular class who, in a general sense, were shown to experiment difficulties in relating with classmates and some unawareness of the real meaning of some values, such as friendship, respect and difference. With a view to the accomplishment of the action research study, several data gathering instruments were applied, such as a first interview, at the start of the study; participant observation; documental analysis resulting from the activities and the different challenges proposed, concerning a corpus chosen according to the objectives which were defined at the start of the study and, finally, a second interview was applied at the end of the study, which would allow for comparing the results obtained before and after the implementation of the study. A comparison of the results of the two interviews showed a noteworthy increase on the part of students with regard to the recognition of values, alongside with the development of some concepts, namely at the level of friendship, respect and difference. In addition to the certainty highlighted by the given answers, a greater capacity to justify their opinions and infer situations was also verified, in other words, a more complex use of language was also observed. It should also be pointed out that, although less manifest, there was a slight improvement in terms of the relationship among peers, namely in situations when a less appropriate kind of behavior occurred, where the ability to reflect on such behavior was clearly revealed, taking into account the knowledge acquired in the meantime. The present research enabled one therefore to conclude that Literature for Children is greatly important for the promotion and development of values, for the improvement of the relationships of the Self with the Other, as well as for an enrichment of vocabulary related to Education for Citizenship. More and more, in today’s society, it is required that teachers be innovative and rely upon diversified strategies in the education for citizenship, one being capable to verify that Literature for Children is a solid cornerstone in this trajectory and of real support to reach positive results.
- Literatura para a infância e valores no 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Rodrigues, Maria Aldina; Cardoso, Ana Paula; Lopes, Fernando Alexandre de Matos PereiraO presente estudo foi realizado numa escola do 1.º Ciclo do Ensino Básico de um Agrupamento de Escolas de Viseu, no sentido de perceber qual é o contributo das histórias, contadas em contexto de sala de aula, no desenvolvimento de conceitos de amizade, respeito e diferença, em alunos do 3.º ano de escolaridade. Para a recolha de dados, utilizou-se uma primeira entrevista, a observação participante, a pesquisa documental, relativa às atividades e diferentes desafios propostos sobre um corpus, escolhido de acordo com os objetivos definidos no início do estudo e, no final, uma segunda entrevista, que serviu para comparar os resultados obtidos antes e após a implementação do estudo empírico. Esta investigação permite concluir que a Literatura Infantil tem uma grande importância na promoção e desenvolvimento de valores, na melhoria das relações do Eu com o Outro, assim como no enriquecimento de vocabulário relacionado com a educação para a cidadania.