Loading...
9 results
Search Results
Now showing 1 - 9 of 9
- A literatura no cinema OliveirianoPublication . Sobral, FilomenaSão nítidas na cinematografia do emblemático realizador português Manoel de Oliveira as influências de outras artes, nomeadamente da literatura. Com efeito, a adaptação literária é objeto de interesse do cineasta em diversas produções fílmicas dando origem a obras centradas sobre variadas temáticas, onde sobressai a figura feminina e os textos de Agustina Bessa-Luís. O envolvimento do realizador neste contexto de diálogo intertextual remonta às suas primeiras produções ficcionais (Aniki-Bobó, 1942) e permanece ao longo da sua vasta carreira cinematográfica. Estudar o registo filmográfico ficcional Oliveiriano é repensar questões relativas à adaptação literária e às suas particularidades. É, similarmente, refletir sobre o lugar da adaptação no cinema português e, ao mesmo tempo, equiparar o cineasta luso à constelação de realizadores paradigmáticos da história do cinema mundial que estabeleceram uma relação dialógica com fontes escritas. Com o propósito de sustentar a argumentação, a reflexão encontra-se ancorada em estudos de literatura e cinema e na teoria da adaptação. Partindo do vínculo dialogal entre literatura e cinema na obra de Manoel de Oliveira, o presente texto procura estabelecer uma reflexão acerca da adaptação literária e paralelamente relembrar as singularidades da transmutação fílmica dando destaque às diversas adaptações literárias de índole Oliveiriana que o cinema português tem testemunhado. A literatura no cinema de Oliveira contribui para testemunhar o elo positivo que historicamente tem ligado estas duas formas de expressão e oferece um exercício de releitura original destacando liberdade criativa e a independência que caracterizam Manoel de Oliveira.
- Concurso de curtas-metragens enquanto laboratório de criatividade narrativa - Relato da experiência académica na ESEVPublication . Ferreira, Sónia; Sobral, Filomena Antunes; Morais, Nídia Salomé; De Almeida Gouveia, Teresa SofiaNarrative art is as old as human kind and assumes itself as a fundamental element of everyday life. In this sense, since a narrative is a story that presents a diegetic universe composed of real or imaginary events, lived by fictional or true beings in a given time and space, this paper’s objective is to establish and present some thought about the video competition held by the School of Education from Viseu as a laboratory for narrative creativity. This initiative, which has already held twelve editions, integrates itself within the sphere of the institution's cultural activities and it is an encouragement space for short cinematographic creations. In parallel, it aims to stimulate the talent, the creativity and the quality of the work submitted. In this contest, the students are invited, individually or in small groups, to create a short film with a maximum duration of 10 minutes, in Portuguese or in English and authors are free to propose the theme. The genres accepted in the competition are fiction, documentary and animation. The analysis of this experience allows us to list several positive aspects, such as the added value of the academic competition of short films as a mean to motivate and encourage Portuguese cinematographic production within an academic context, as well as to allow the development of skills in filming, editing and post-production by students from different study cycles.
- Diálogos entre literatura e cinemaPublication . Sobral, Filomena AntunesO texto apresenta uma incursão pelas narrativas queirosianas transpostas para cinema, destacando a revitalização dos textos eruditos proporcionada pela sétima arte.
- O consumo e a partilha de conteúdos na Internet pelos estudantes do ensino superior – contextos e práticasPublication . Morais, Nídia Salomé; Sobral, Filomena Antunes; Ferreira, Sónia; De Almeida Gouveia, Teresa Sofia; Gomes, Cristina AzevedoEste artigo apresenta uma revisão de literatura acerca do consumo e partilha de conteúdos na Internet e surge no âmbito de um projeto de investigação que procura compreender as práticas de utilização de conteúdos entre os estudantes de uma instituição de ensino superior. Grande parte dos estudos encontrados permite concluir que a geração que frequenta atualmente o ensino superior é multitarefa e disponível para a utilização ativa de dispositivos, plataformas e serviços online quer no domínio pessoal, quer no de aprendizagem. Emerge como tendência desta pesquisa a forte presença da tecnologia e dos media sociais no dia-a-dia dos jovens, o que lhes confere uma dinâmica comunicacional intensiva e participativa.
- Loop openness: a video reflection on the open work of artPublication . Sobral, Filomena; Pinto, Orlando LombaThe objective of this article is to reflect on the video art work in its loop production to perceive the possibility of it being received as an open work. In order to contextualize this reflection the text is anchored in the concept of image-crystal from Gilles Deleuze. For the purpose of empirically explore theoretical concepts such as video art, open work and image-crystal it was produced a practical project of video art that intends to reflect on the notion of time in a context of a loop exhibition. Therefore this project aims to motivate the reflection on the loop as a mechanism to contour the ephemeral character of video art and, at the same time, it seeks to emphasize questions about the element of multiplicity and plurality in art. It is a scientific and artistic project in which the practical component supports the dialectic between theory and practice, action and reflection. In this sense, based on the video entitled "The Walk" this article demonstrates how the theoretical concepts were used to support the artistic creation. Finally the conclusions sustain that the work of video art, when presented in loop, is a creative and expository strategy which encourages multiple interpretations that vary according to the narrative, the context in which it takes place and the attitude and the background of the spectator.
- O Crime do Padre Amaro de Eça de Queirós na TV - análise da adaptação televisivaPublication . Sobral, Filomena AntunesA evolução da televisão ao longo da história evidencia não só a importância do médium na vida das populações, como a adaptação a sucessivas alterações tecnológicas e a novos paradigmas de consumo. A televisão é hoje, praticamente no mundo inteiro, um meio de comunicação cuja importância persiste. No entanto, no âmbito do panorama digital contemporâneo levantam-se novas questões para repensar a sua identidade e o seu papel social. Sendo a adaptação televisiva um campo de estudos ainda pouco desenvolvido a nível global e tendo em conta que a televisão continua a ser um meio de comunicação relevante no contexto da cultura digital, assim como a quantidade de transposições televisivas de textos canónicos de autores do século XIX, o presente texto propõe uma análise da adaptação actualizada de O Crime do Padre Amaro (1880) de Eça de Queirós para uma mini-série homónima apresentada em 2006 no canal de televisão privado português Sociedade Independente de Comunicação (SIC).
- Eça de Queirós no audiovisualPublication . Sobral, Filomena AntunesTrabalho que se centra sobre a adaptação literária de obras queirosinas para o audiovisual.
- A experiência da ESEV TV - televisão académica on-linePublication . de Almeida Gouveia, Teresa Sofia; Ferreira, Sónia; Sobral, FilomenaThe study focuses on the analysis of the academic experience entitled Television of the Superior School of Education from Viseu (ESEV TV). This academic project has been an online experience since 2011 and comprises a space of experimentation and broadcasting for audiovisual contents. The significance of the digital sphere embodied mostly through the internet places this medium as the ideal platform to the exchange of contents created by the academic community and favors its dissemination to a heterogeneous audience. The implementation of this audiovisual project encourages the collaboration and the creative initiative of those involved in it and, at the same time, intents to improve the capabilities of expression and communication skills of the participants. It is also an objective of this creative initiative to build an historical archive of audiovisual produced material as also as to promote the integration of students, strengthening ethical and moral values and increasing communication strategies. ESEV TV is available to all study cycles from the institution where it is allocated and represents a workshop camp where it is possible to practice techniques and develop knowledge in the television production area. The accomplishment of the project purpose is inextricably dependent on the existence of a working group constantly updated, also multidisciplinary, that aggregates students from different areas. This complex interdependent mission is guided by teachers with knowledge and experience in the audiovisual field. The team work expects to produce an interesting online schedule that reunites, at the same time, information, culture, education and entertainment.
- Trends in online consumption and sharing of content by higher education studentsPublication . Morais, Nídia Salomé; Sobral, Filomena Antunes; Ferreira, Sónia; De Almeida Gouveia, Teresa Sofia; Gomes, Cristina AzevedoThis article presents a literature review about media consumption and content sharing on the Internet and is part of a research project that aims to outline and understand practices shared among students of a specific Portuguese higher education institution. Much of the studies found allow us to conclude that students that currently attend higher education are used to multitasking and are active users of online devices, platforms and services in both personal and learning contexts. Research shows that the presence of technology and social media in the daily life of young people is no longer just a growing trend but rather a current fact, which produces intensive and participatory communication dynamics.