Loading...
26 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 26
- The use of biofeedback in treatment of fecal incontinence : a systematic reviewPublication . Santos, Bárbara; Santos, Eduardo; Cunha, Madalena; Albuquerque, CarlosIntroduction: The treatment of fecal incontinence using biofeedback techniques goes back to the 70s, however their effectiveness is controversial. Objective: To update and determine the best scientific evidence on this therapy. Methods: A systematic review following the principles proposed by the Cochrane Handbook was performed from 1970 using databases as: Cinahl Complete, Medline Complete, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Medic Latina, Scielo, Elsevier, Repositório Cientifico de Acesso Aberto em Portugal (RCAAP) and Coordenação de Aperfeiçoamento de pessoal de nível superior (CAPES). The inclusion criteria were: adults (+ 18 years old), with deficiency of the pelvic floor muscles due to sphincter injury or denervation of the pelvic floor. Exclusion criteria: childs, neurologic diseases (like stroke), multiple sclerosis, irritable bowel syndrome, abuse of laxatives and scleroderma. Results: Initially we found 1726 studies, after applying the inclusion and exclusion criteria we reduced this number to 11. For the critical appraisal of the studies we used the scale from the Centre for Evidence Based Medicine of Faculty of Medicine Lisbon and we excluded 1 article. Finally, the main corpus of the study had 10 studies (2 randomized controlled trials and 8 prospective studies). Preliminary results show that studies used diferent evaluation parameters: from anal manometry, Cleveland Clinic Florida Fecal Incontinence scale to the Fecal incontinence Severity Index. Conclusions: We found a shortness of quality studies available on this subject and the methodological limitations make it difficult to compare study results. We suggest a standardization of instruments and definitions as essential for the improvement of scientific knowledge in the area.
- The factorial structure of the supervisor’s core competencies scalePublication . Cunha, Madalena; Duarte, João; Albuquerque, Carlos
- Tratamento pré-hospitalar da dor traumática aguda: um estudo observacionalPublication . Mota, Mauro; Santos, Margarida Reis; Santos, Eduardo; Henriques, Carla; Matos, Cristina Bico Rodrigues de; Cunha, MadalenaObjective: To describe and analyze the effectiveness of nurses’ interventions in pain reduction among patients with traumatic injury. Methods: Prospective cohort study conducted in the Immediate Life Support Ambulances in Portugal from March 1, 2019 to April 30, 2020. We have collected data on the kind of interventions implemented and the time elapsed during rescue procedures. To investigate the course of acute trauma pain, a 11-point Numeric Rating Scale was used. Changes in the level of pain registered throughout the three assessment moments were studied using linear mixed-effects models with random intercepts to account for the repeated measurements conducted on the same patient. These changes were assessed before and after the administration of the pain relief interventions. Results: 596 patients were included in this study. Most of them were male (65.9%) and had a mean age of 53.05±19.72 years. There was a reduction in the average pain intensity of 2.44 points (p
- Estudo comparativo da perceção de resiliência por pais e crianças adolescentesPublication . Aparício, Graça; Ferreira, Manuela; Duarte, João; Silva, Ernestina; Cunha, Madalena; Bica, Isabel; Albuquerque, Carlos; Cabral, LídiaObjetivo: Caracterizar a auto-perceção de resiliência das crianças e adolescentes; analisar as diferenças na perceção dos pais e sua relação com algumas variáveis de contexto sociodemográfico. Métodos: Estudo transversal realizado no âmbito do Projeto MaiSaúdeMental, numa amostra não probabilística de conveniência de 567 crianças e adolescentes, 50,6% do sexo feminino, idade entre 9-17 anos (média=12,40; Dp= 1,59 anos) de escolas do ensino básico da região centro de Portugal e 592 pais (média idade=40,43 anos; Dp= 2,58 anos). Utilizou-se um questionário de caracterização sociodemográfica e a subescala Internal Assets do Healthy Kids Resilience Assessment Module (versão 6.0), adaptada à população Portuguesa por Martins (2005), composta por 18 itens e seis dimensões. Resultados: Das crianças / adolescentes 78,8% moravam com os pais. Dos progenitores a maioria tinha entre 40 e 41 anos. A resiliência foi classificada como moderada por 47,8%, das crianças / adolescentes, numa distribuição idêntica pelos pais. O test-t mostrou que as crianças têm uma auto-percepção mais positiva de resiliência, face à percepção dos pais, com diferenças significativas em todas as dimensões (p <0,000). Os pais mais jovens têm uma perceção mais positiva da resiliência dos filhos, mas apenas significativa na empatia (p = 0,036) e resolução de problemas (p = 0,001). A resiliência diminuiu significativamente com o aumento da idade e escolaridade e foi mais elevada em crianças que vivem com os pais. Conclusão: Os resultados do estudo evidenciam diferenças entre a perceção de resiliência nas crianças e pais, sendo esta influenciada por características sociodemográficas.
- Stress and burnout in special education teachersPublication . Martins, Rosa; Andrade, Ana; Albuquerque, Carlos; Cunha, MadalenaAbstract: Background: Duties that teachers are required to perform in the current social context require personal skills which cannot be limited to knowledge accumulation. Teachers related to special education are subject to such pressure, demands and psychological overload that it can result in serious cases of stress and burnout. Objectives: assessing stress and burnout in special education teachers and find out to what extent socio-demographic and psychosocial variables have a significant effect on those levels. Method: Study of quantitative, cross-cutting and descriptive-correlational nature. It is a non-probability sampling based on convenience, composed of 90 teachers, linked to special education in Portugal. The research protocol includes questions of socio-demographic, professional and health characterization, as well as two scales: one which assesses stress and burnout levels (CPB-R) and another which assesses self-efficacy (SES). Data collection took place between January and June 2014, and statistical treatment of data was based on SPSS software 19.0. Outcomes: The sample is mainly composed of females, married, holding a bachelor’s degree and with a mean age of 46 years old. Stress affects 80% of teachers, who feel lack of recognition for their work (64.4%) and professional fulfilment (55.6%). Although overall burnout (35.6%) and emotional exhaustion (48.9%) were identified, they strike a lower number of teachers. Stress and burnout levels are higher in older and divorced teachers who teach students in lower secondary education, with a weekly working time of 22/25 hours and perception of low efficacy. Evidence showed that teacher’s stress and burnout is variable and multidimensional. Nonetheless, it affects a significant number of special education teachers, which invites us to implement intervention programs on this professional group.
- The factorial structure of the supervisor’s generic and specific competencies scalePublication . Cunha, Madalena; Albuquerque, Carlos; Cruz, Carla
- Consumo de sal, açúcar, ervas plantas aromáticas e especiariasPublication . Cunha, Madalena; Martins, R.; André, Suzana; Albuquerque, Carlos; Cunha, Berta; Almeida, Dina; Silva, Mónica; Gaspar, Raquel; Fonseca, Sónia; Estudantes 28º CLE, ESSV, IPVINTRODUÇÃO Atualmente o conhecimento científico acerca das propriedades terapêuticas das ervas/plantas aromáticas confirma os benefícios do seu consumo para a saúde, constituindo uma evidência da academia moderna o seu valor medicinal na prevenção de doenças. As ervas aromáticas e especiarias conferem sabor e cor aos alimentos e ganham cada vez mais notoriedade como condimento e tempero, sendo o seu uso recomendado como boa prática alimentar para substituir o sal. OBJETIVO Avaliar o consumo de sal, açúcar, ervas/plantas aromáticas e especiarias em cidadãos portugueses. MÉTODOS O estudo descritivo e transversal foi desenvolvido numa amostra de 508 participantes adultos (52,2% homens e 47,8% mulheres) com idades compreendidas entre os 18 e os 93 anos, (média de 44.48 anos ± 21 DP), residentes na zona centro e norte de Portugal. RESULTADOS Os resultados mostraram que: - 49,4% (16,9% homens e 32,5% mulheres) dos participantes consumiam sal em valores superiores a 5g por dia; 28,3% consumiam ≤ 5 g/Dia e 15,7% não adicionavam sal aos alimentos; - a ingestão de açúcar era adequada em 92,9% inquiridos e 7,2 referiu ingeri-lo em excesso; - as especiarias eram consumidas por 59,6% dos inquiridos, sendo a pimenta malagueta a mais consumida (39,8%). - as ervas aromáticas eram consumidas por73,6 % (69,4% dos homens e 78,2% das mulheres), sendo a salsa a mais consumida (57,3%); - os locais preferidos para o cultivo de ervas aromáticas foram o quintal (39,2%) e o jardim (20,5%); CONCLUSÕES Os resultados evidenciam existir um elevado número de participantes que adiciona sal na confeção dos alimentos o que denota elevado consumo de sal. Concomitantemente o consumo de ervas aromáticas e especiarias é também significativo. Com vista a prevenir os efeitos nefastos da ingestão desregulada de sal, como conhecimento confirmatório, os resultados denotam a necessidade de se intensificarem intervenções promotoras da educação alimentar e consequentes comportamentos alimentares saudáveis, assentes no bom uso da cozinha mediterrânica.
- Qualidades de um professor eficaz na opinião dos estudantesPublication . Albuquerque, Carlos; Cunha, Madalena; Martins, Rosa; Madureira, Antonio; Andrade, Ana; Ribeiro, Olivério
- Intervenções de enfermagem pré-hospitalar : revisão narrativaPublication . Mota, Mauro; Cunha, Madalena; Reis-Santos, Margarida; Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm; Alves, Mónica; Marques, NunoObjetivo: Construir algoritmos de intervenção de enfermagem pré-hospitalar para vítimas de trauma. Metodologia: Revisão Narrativa da Literatura, entre 2008 e 2019, nas principais bases de dados. Dois revisores independentes realizaram a avaliação crítica, extração e síntese dos dados. A construção dos algoritmos resultou do processo interpretativo da revisão narrativa por três peritos na área. Utilizou-se o modelo teórico de Virgínia Henderson. Resultados: Obtiveram-se 17 documentos, seis foram incluídos no desenvolvimento dos metaparadigmas Saúde, Pessoa e Ambiente e 16 na elaboração e construção de Algoritmos de avaliação, diagnóstico e intervenções de enfermagem às vítimas de trauma. Conclusões: A revisão possibilitou a operacionalização do modelo teórico de Henderson para a assistência pré-hospitalar permitindo a criação de algoritmos orientadores da prática de enfermagem.
- Effectiveness of prehospital nursing interventions in stabilizing trauma victimsPublication . Mota, Mauro; Cunha, Madalena; Santos, Eduardo José Ferreira dos; Figueiredo, Ândrea; Silva, Márcio; Campos, Rui; Reis Santos, MargaridaBackground: Trauma is a public health issue with a significant social and economic impact. However, national data on its characterization and the role of nursing in its management is still scarce. Objective: To assess the effectiveness of prehospital nursing interventions in stabilizing trauma victims provided by nurses of Immediate Life Support Ambulances in Portugal. Methodology: Observational, prospective, and descriptive-correlational study. Data were collected by nurses of the Immediate Life Support Ambulances in mainland Portugal, from 01/03/2019 to 30/04/2020, and the Azores, from 01/10/2019 to 30/04/2020. Trauma severity indices were assessed before and after the nursing interventions. Results: This study included 606 cases (79.4% blunt trauma; 40.8% road accidents) reported by 171 nurses. Nurses performed mostly interventions for hemodynamic support (88.9%) and non-pharmacological pain control (90.6%) of trauma victims. The nursing interventions improved the Revised Trauma Score and the Shock Index (p<0.001). Conclusion: Prehospital nursing interventions improve trauma victims’ clinical status
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »