Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

"Como é que se diz agora?" Uma análise sobre Educação Inclusiva em Portugal

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Ebook Ap.EE_2023.pdf24.76 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Partindo de interpelações do quotidiano da docência em cursos da área da Educação e Formação de Professores, o presente texto tem como objetivo revisitar alguns aspetos da implementação do regime jurídico da Educação Inclusiva em Portugal e, complementarmente, chamar à atenção para questões que se impõem à reflexão no quadro da contemporaneidade do sistema de ensino português. Nesse sentido, com base numa revisão da literatura com enfoque em documentos oficiais e estruturantes, são desenvolvidos três tópicos de análise: Inclusão para todos/as os/as alunos/as!; Como chegar a todos/as e cada um/a dos/as alunos/as?; Em que ponto estamos na implementação do regime jurídico da Educação Inclusiva em Portugal? Espera-se que esta análise se possa constituir como um contributo para a formação e desenvolvimento profissional neste domínio.
Based on questions raised in the daily teaching routine in courses in the field of Education and Teacher Training, this text aims to revisit some aspects of the implementation of the legal regime for Inclusive Education in Portugal and, additionally, draw attention to issues that require reflection within the contemporary framework of the Portuguese education system. In this sense, based on a literature review focusing on official and structuring documents, three topics of analysis are developed: Inclusion for all learners!; How to reach out to each and every learners?; Where are we in the implementation of the legal regime for Inclusive Education in Portugal?. It is hoped that this analysis can serve as a contribution to training and professional development in this field.

Description

Keywords

Diversidade Equidade Regime Jurídico da Educação Inclusiva Portugal Diversity Equity

Citation

Xavier, P. (2023). "Como é que se diz agora?" Uma análise sobre Educação Inclusiva em Portugal. In S. Felizardo, E. Ribeiro, E. Martins, & R. Fernandes (Edits). Apontamentos de Educação Especial e Inclusiva@2023 (pp. 1-12). Escola Superior de Educação de Viseu.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Escola Superior de Educação de Viseu

CC License

Altmetrics