Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

De que forma é abordado o significado do Natal na Educação Pré-Escolar

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Relatório_Final.pdf686.1 KBAdobe PDF Download
capa-esev-sem-lombada.pdf1.69 MBAdobe PDF Download
folha-rosto-esev.pdf2.53 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Com a elaboração deste Relatório Final de Estágio propomo-nos atingir dois objetivos principais: fazer uma reflexão crítica sobre a Prática de Ensino Supervisionada (PES) realizada ao longo do segundo e terceiro semestres do Mestrado e compreender o modo como o significado do Natal é trabalhado na educação pré-escolar assim como perceber se os educadores acham importante este trabalho. Para construir de forma fundamentada uma reflexão critica sobre a Prática Supervisionada, utilizámos material elaborado durante o estágio, como planificações e relatórios críticos, assim como recorremos a legislação, com o intuito de refletirmos sobre o nosso desempenho ao longo da prática pedagógica; também nos debruçámos sobre as perspetivas dos educadores sobre a importância de trabalhar o significado do Natal na educação pré-escolar. Para que tal fosse possível, realizámos um estudo qualitativo, onde utilizámos o inquérito por entrevista para a recolha de dados. O guião de entrevista semiestruturada, por nós elaborado foi aplicado a educadores de jardins-de-infância do concelho de Viseu. Com os dados recolhidos podemos concluir que, em geral, os educadores ao trabalhar o Natal têm em atenção o seu significado e não descuram pontos essenciais para estes futuros cidadãos, tais como os valores subjacentes a esta festividade, assim como valores associados à família. É importante salientar que os educadores mostraram ter cuidado com as questões da multiculturalidade nas suas salas de atividades, respeitando cada criança e a sua cultura.
ABSTRACT With the writing of this Final Internship Report we intend to achieve two main objectives: a critical reflection on the Supervised Teaching Practice (STP) held during the second and third semesters of the Master and understanding the way the meaning of Christmas is worked on in Tarly Childrehood Education as well as to understand if teachers feel this work as important and meaningful. To draw up in a substantiated manner a critical reflection on the Supervised Practice, we used materials developed during our internship as well as lesson plans and critical reports, as well as recourse to law, in order to reflect on our performance over the pedagogical practice; we also went through the perspectives of educators about the importance of working the meaning of Christmas in Tarly Childrehood Education. To make this possible, we conducted a qualitative study, on which we used the interview survey for data collection. The script of semistructured interview developed by us was applied to educators in schools of the municipality of Viseu. With the collected data we can conclude that, in general, teachers when working the Christmas theme, have in mind its meaning, even though not doing so with a heavy religious charge taking into account the age group of the children they are working with, they do not neglect essential aspects important for these future adult citizens, such as the underlying values to this festivity, as well as the values associated with family and its traditions. Not less important, educators showed to be careful with issues of multiculturalism in their school class activities, respecting each child and their culture.

Description

Keywords

Multiculturalismo Natal Simbolismos Educação Pré-Escolar Multiculturalism Christmas Symbolism Tarly Childrehood Education

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue